Kdykoli se u nás doma mluví o Pražském okruhu, vždycky to skončí u nervózních povzdechů a věty: „Proč to sakra ještě není hotový? Však tu bydlíme už 12 let a stále se tom jen mluví“ A když čtu, že se konečně rozhodlo o tunelové variantě mezi Březiněvsí a Satalicemi, přiznám se – poprvé mám pocit, že se tenhle nekonečný příběh začne mírně rýsovat. A jelikož bydlíme prakticky hned vedle, týká se nás to napřímo.
Rozhodnutí padlo: U Radonic a Vinoře to bude varianta tunel

Minulý týden padlo ve vládě důležité rozhodnutí – severní úsek Pražského okruhu mezi Satalicemi a Březiněvsí se bude stavět pouze v tunelové variantě. Zahloubená verze sice byla součástí původní EIA, ale obce ji rezolutně odmítly. Důvod je jednoduchý: hluk, obavy z nárazových dopravních špiček a celkové narušení života.
Podle ředitele ŘSD Radka Mátla povede zhruba 40 % z téhle 13 kilometrové trasy v tunelech. To je v přepočtu kolem 5 kilometrů pod zemí. A přestože tahle verze bude stát dvakrát tolik – až 38 miliard korun bez DPH – více než polovina obcí kolem trasy se shodla, že je to jediná udržitelná cesta.
Konečně snad budeme bez jižní spojky?
A teď trochu osobně: pokud opravdu vznikne tahle tunelová varianta, bude to pro nás obrovská úleva. Nejen kvůli hluku a zátěži v okolí, ale i proto, že konečně nebudeme muset jezdit přes věčně ucpanou Jižní spojku, pokud chceme přejet na druhou stranu města. Kdo to zná, ten ví, že to není jízda, ale trpělivostní test s hudebním doprovodem klaksonů.




Co se vlastně bude stavět na severním okruhu kolem Prahy?
Tunelová trasa má být rozdělená do tří hlavních úzlů: Třeboradice (1 330 m), Veleň (1 000 m) a nejdelší tunel pod Vinoří (2 710 m) – tj vedle nás. Celý úřední postup se tím zjednoduší – už není třeba řešit kompromisy mezi polozahloubenými trasami, které by ve výsledku neuspokojily nikoho.
I když samotná výstavba bude o něco delší, projektování a projednávání by se mělo naopak zkrátit. A podle ŘSD i ministerstva dopravy by se mělo začít stavět už kolem roku 2028. Dokončení? Konec roku 2031. Osobně to tipuji klidně o rok nebo 2 déle (přeci jen známe české stavebnictví a vládu).
Dopad pro nás i lidi mimo Prahu
Možná si řeknete, že tohle je jen pražský problém. Ale omyl. Odlehčení severní části okruhu pomůže i výrazně vzdálenějším oblastem, třeba Příbrami. Průjezdní trasy, které teď svádějí kamiony a tranzit, by se měly znatelně uklidnit. A hlavně – doprava bude soustředěna tam, kde opravdu má být: na kapacitní komunikaci oddělenou od obytných čtvrtí.
Kdo celou výstavbu zaplatí? A jak?
Tady přichází na řadu PPP model – tedy partnerství veřejného a soukromého sektoru. Stát si v podstatě „půjčí“ stavbu od soukromých investorů a bude ji postupně splácet. Výhodou je, že se projekt může rozběhnout rychleji, než kdyby se čekalo na rozpočtové přebytky. Nevýhodou samozřejmě zůstává dlouhodobá finanční zátěž.
Nicméně v situaci, kdy je třeba jednat svižně a zároveň citlivě, může být PPP model funkční cestou. Ministr dopravy Martin Kupka už také mluvil o snaze propojit výstavbu tohoto úseku s dalšími dvěma – 518 a 519 – aby se celý severní oblouk okruhu zvládl společně.
Nejen tunely. Ale hlavně snad bude i ticho!
Projektanti zároveň řeší další klíčovou věc – hluk. Nejde jen o to, aby byla auta pod zemí. Trasa bude mít protihlukové stěny, valy, suché poldry pro odvod dešťové vody, ale taky gravitační odvodnění samotných tunelů, které není vůbec jednoduché. Jinými slovy: Severní okruh okolo Prahy se nebude jen stavět, ale i pečlivě ladit.
Ředitel Mátl věří, že právě kombinace tunelů a protihlukových opatření způsobí, že „obyvatelé prakticky nebudou o okruhu vědět“. No, upřímně jsem k tomu lehce skeptická, ale věřím, že udělají maximum. A jestli to vyjde, budeme si po letech moci říct, že jsme místo bojiště za okny dostali silnici, kterou ani neuslyšíme.
A co na to (my) lidé, kterých se to týká?
Na veřejných projednáních padala silná slova. Lidi z Vinoře, Radonic, Satalic i Březiněvsi mají strach z hluku, z emisí, z bouraček, z betonové zdi výhledu. A to naprosto oprávněně. Pokud se ale opravdu většina trasy „zakopá“ do země, jak to plán navrhuje, mohla by se doprava z povrchu opravdu znatelně vytratit.
Osobní poznámka na závěr
Bydlíme prakticky u vjezdu do budoucího tunelu, a i když vím, že nás čekají roky stavby, omezení a možná i objížďky, pořád to beru jako lepší alternativu než nekonečné kolony skrz Prahu. Pokud se tunely skutečně postaví, pokud dodrží termíny a nezmizí miliardy v dírách, může to být jeden z těch projektů, na které budeme jednou pyšní. A konečně přejedeme na druhý konec Prahy bez zoufalého zírání na navigaci v koloně na Jižní spojce.
Tak nám držte palce, snad vše dopadne ke spokojenosti všech a dopravě po Praze i nám se uleví.
