Výběr ojetého auta za tři sta tisíc je dneska pořádná alchymie. Obzvlášť když hledáte něco, co vydrží každodenní provoz, nebude stát majlant na servisu a zároveň se do něj vejde dětská sedačka, kočárek a ještě nějaký ten nákup. Níže si nebudeme psát není o naleštěných „bouračkách“ z bazaru, ale o modelech, které dělají dlouhodobě dobrou službu a nevycucnou vám peněženku hned po koupi.
Cenovka do 300 tisíc korun většinou znamená auta stará zhruba 10 až 13 let, tedy vyrobená mezi lety 2012 a 2015. Najetá bývají kolem 180 tisíc kilometrů, což samo o sobě není konečná, pokud jde o správný motor. A právě na to jsme se zaměřili.
Na motory, které něco vydrží, modely, u kterých nehrozí zbytečné průšvihy s převodovkou nebo AdBlue, a auta, která prostě dávají smysl.
1) Nejlepší auta do 300K, když máte jedno dítě
Tady nejde o to mít největší kufr na trhu, ale o rozumný kompromis. Nízké náklady na údržbu, jednoduchá technika, něco, co se dá v klidu udržet i z běžného rodinného rozpočtu.
a) Hyundai i30 Combi (2013–2015)

Hyundai i30 ve druhé generaci ve verzi kombi je naprosto trefa do černého. Velikostně tak akorát, spolehlivostí výborný a hlavně se s ním dobře žije nejen v Praze, ale i na venkově. Není to auto, které by kradli jako na běžícím pásu, a to se hodí hlavně když nemáte garáž a parkujete venku.
Doporučené motory
- 1.6 GDI (benzín, atmosféra) – jednoduchý, spolehlivý, ideální na město i okresky
- 1.6 CRDi (diesel) – nízká spotřeba, rozumná spolehlivost
Turbobenzíny jako 1.0 TGDI nebo 1.4 TGDI bych v této ceně radši vynechal. Často nevíte, jak se o ně původní majitel staral, a bez servisní historie je to loterie.
Proč Hyundai i30 Combi dává smysl?
- Slabší zájem zlodějů
- Nižší pojistky
- Dobrá dostupnost náhradních dílů
- Rozumné náklady na údržbu
b) Ford Focus III Combi (2012–2014)

Jestli hledáte ojetinu s parádními jízdními vlastnostmi a nevadí vám trochu sportovnější podvozek, Focus třetí generace je super volba. Hlavně ve verzi kombi, kde nechybí ani kufr, ani místo na nohy.
Doporučený motor u Fordu Focus III Combi
- 1.6 TDCi – nenáročný diesel, vychází z francouzského PSA a v Focusu funguje překvapivě dobře
U tohohle motoru se často chválí filtr pevných částic: keramický DPF zvládá i městské popojíždění bez větších trablů.
Pozor na automat!
Dvoupřevodovka Powershift? Ruce pryč. Je to známý zdroj drahých oprav. Hledejte verzi s manuálem, ať už v benzínu nebo naftě. Je to bezpečnější a levnější.
Další tipy
Mrkněte na stav podvozku, prootže u Fordů bývá náchylnější na korozi než u japonské nebo korejské konkurence
c) Škoda Octavia III Combi (2013–2014)

Octavia je sázka na jistotu. Servis vám udělají všude, díly jsou levné a dostupné. Akorát pozor na to, co kupujete. Do 300 tisíc se dostanete spíš na starší roky s vyšším nájezdem, ale pořád to může být dobrý kauf pokud víte, co hledat.
Doporučený motor u Octávky III Combi
- 1.4 TSI (EA211, 103 kW) – už s rozvodovým řemenem místo problémového řetězu, mnohem spolehlivější volba než starší verze
- 2.0 TDI (110 kW) – pokud trváte na dieselu
1.6 TDI bych bral s rezervou byly s ním potíže kolem EGR ventilů a vodní pumpy.
Nevýhoda?
Octavia je miláčkem zlodějů. Takže vyšší pojistka a doporučuju investovat do nějakého zabezpečení i levného GPS trackeru nebo zámku řadicí páky.
Doporučená auta pro rodinu s 1 dítětem (do 300 000 Kč)
| Model | Doporučená motorizace | Na co si dát pozor |
|---|---|---|
| Hyundai i30 Combi (2013–2015) | 1.6 GDI (benzín), 1.6 CRDi (diesel) | Vyhnout se TGDI bez jasné servisní historie |
| Ford Focus III Combi (2012–2014) | 1.6 TDCi (70/85 kW) | Nikdy nebrat s automatem Powershift |
| Škoda Octavia III Combi (2013–2014) | 1.4 TSI (103 kW), 2.0 TDI (110 kW) | Riziko krádeže, u 1.6 TDI opatrnost |
🛠 Tip: Pokud se rozhodujete mezi i30 a Octavií, berte v potaz i lokalitu, kde budete parkovat. i30 může být o fous méně nápadná pro zloděje, ale Octavia zas vyhrává v dostupnosti servisu a dílů. Focus je ideální pro ty, co rádi řídí a nevadí jim trochu tvrdší podvozek.
2) Nejlepší auta pro rodinu do 300K s 2 dětmi
Rodina s dvojkou malých cestovatelů už potřebuje víc než jen základ. Kufr na víkend, dvě dětské sedačky najednou, možnost přepravy sportovních potřeb nebo nákupu v supermarketu a to vše hraje roli.
Důležitá je také mechanická spolehlivost a co nejméně drahých oprav.
a) Škoda Superb II Combi (ročníky 2010–2014)

Pokud potřebujete maximální prostor a komfort, tento model je těžký favorit.
- Největším lákadlem je opravdu veliký kufr a komfort zadních sedadel – ideál pro delší jízdy.
- Doporučený motor: 2.0 TDI Common Rail (103 kW nebo 125 kW) – jen verze po faceliftu kolem roku 2010/2011, kde jsou solenoidové vstřiky. Starší motory (PD verze) mají riziko vážných oprav.
- Pozor: pokud vůz má automatickou převodovku DSG nebo pohon 4×4, díly a opravy mohou být výrazně dražší.
Pozitivní je, že servisní síť pro Superb existuje, slabinou je běžně vyšší nájezd.
b) Mazda CX‑5 (1. generace) (ročníky 2013–2015)

SUV kategorie trochu jiný typ, ale skvělé volba pro rodinu.
- Motorizace: 2.0 Skyactiv‑G (benzín) – atmosférický, bez turba, jednoduchý technologicky, tedy méně rizikových částí. Uživatelské zkušenosti ukazují nájezdy nad 300 000 km bez zásadní opravy.3
- Menší kufr než Superb, ale kompaktnější rozměry usnadňují všední dojezd i parkování.
- Pozor na cenu originálních dílů a na stav podvozku oproti MPV bývá méně místa na extra sedadla, ale výhoda je v mechanické jednoduchosti.
c) Ford S‑Max (1. generace) (ročníky 2010–2013)

MPV volba – pokud chcete pohodlí, prostor pro rodinu a flexibilitu.
- Doporučený motor: 2.0 TDCi 103 kW – vychází z robustní konstrukce, vydrží vysoké nájezdy bez větších problémů.2
- Výhoda je variabilita interiéru a možnost 7 míst (třetí řada vzadu) pro případ(!) potřeby.
- Pozor: korozní stav podvozku u starších kusů může být problém, doporučuji prověřit.
- Tvar MPV znamená nižší posed a větší prostor, ale někdy vyšší spotřebu.
3 doporučená auta pro rodinu se dvěma dětmi
| Model | Doporučená motorizace | Hlavní výhoda |
|---|---|---|
| Škoda Superb II Combi | 2.0 TDI CR (103/125 kW, po 2010) | Největší prostor, komfort |
| Mazda CX‑5 (Gen I) | 2.0 Skyactiv‑G (benzín) | Mechanická jednoduchost, spolehlivost |
| Ford S‑Max (Gen I) | 2.0 TDCi 103 kW | Variabilita, možnost 7 míst |
Tipy navíc pro tuto kategorii
- Zvažte stav zadních sedadel, protože dvě sedačky znamenají víc pohybu a víc zátěže pro interiér.
- U SUV nebo MPV sledujte zavazadlový prostor, pokud často vezete kočár + nákup + děti, rozdíly jsou znát.
- U vozů starších 10+ let berte v potaz stav karoserie a podvozku, oprava rozsáhlé koroze vám rychle „ukousne“ část rozpočtu.
- I když limit je 300 000 Kč, podívejte se, jaké náklady by vás mohly čekat: vstřiky, turbo, převodovky – u některých modelů obrátit list a připlatit o něco víc za klidnější koupi se vyplatí.
Shrnutí: Která auta dávají největší smysl?
Po projetí všech kategorií je zřejmé, že nejde o to najít nejnovější model s dotykovým displejem a LED světly, ale spíš něco, co vás nenechá ve štychu. Ať už máte doma jedno, dvě nebo tři děti, je vždy lepší vsadit na technicky jednoduché, robustní motorizace a nehonit se za složitými diesely s AdBlue nebo zrádnými automatickými převodovkami.
TOP 6+3 doporučených ojetin do 300 000 Kč
| Kategorie (počet dětí) | Model | Motor / roky výroby |
|---|---|---|
| 1 dítě | Hyundai i30 Combi | 1.6 GDI / 1.6 CRDi (2013–15) |
| 1 dítě | Ford Focus III Combi | 1.6 TDCi (2012–14) |
| 1 dítě | Škoda Octavia III Combi | 1.4 TSI (103 kW), 2.0 TDI |
| 2 děti | Škoda Superb II Combi | 2.0 TDI CR (103/125 kW) |
| 2 děti | Mazda CX-5 (Gen I) | 2.0 Skyactiv-G (2013–15) |
| 2 děti | Ford S-Max (Gen I) | 2.0 TDCi (2010–13) |
| bonus – 3 děti | Ford S-Max (Gen I) | 2.0 TDCi (2010–13) |
| bonus – 3 děti | Peugeot 5008 (Gen I) | 2.0 HDi (2012–14) |
| bonus – 3 děti | Hyundai H-1 Van/MPV | 2.5 CRDi (2014+) |
Na co si dát při nákupu ojetiny do 300.000 pozor?
Pokud kupujete vůz z let 2010–2015, s nájezdem nad 180 000 km, zaměřte se na tyhle 4 věci:
Servisní historie motoru
U všech dieselů chtějte vidět faktury za výměnu rozvodů. U Superbu ověřte typ vstřikování – solenoidové jsou ok, piezo verze nebrat.
Stav podvozku a karoserie
Obzvlášť u Fordů nebo korejských SUV. Peugeot 5008 je v tomhle příkladný nerezne, což je u ojetiny poklad.
Převodovka
Manuál je sázka na jistotu. Dvouspojkové DSG nebo Powershift se bez servisu můžou proměnit v noční můru. U Citroënu a Peugeotu pozor na robotizované převodovky, pokud to není klasický automat Aisin, radši ruce pryč.
AdBlue/SCR systém
Pokud je auto z let 2014–2015 a je to diesel, ověřte si, jestli má AdBlue a v jakém je stavu. Oprava systému může stát klidně 40–50 tisíc korun.
Jakou finanční rezervu mít podle typu auta?
| Kategorie vozu | Průměrná cena | Rezerva (% z ceny) | Kolik mít bokem | Na co to může padnout |
|---|---|---|---|---|
| Kompaktní kombi | 250 000 Kč | 15 % | cca 37 500 Kč | EGR ventil, podvozek, menší opravy |
| Velké kombi/SUV | 290 000 Kč | 20 % | cca 58 000 Kč | Vstřiky, turbo, DSG, 4×4 díly |
| MPV / 7 místné vozy | 300 000 Kč | 25 % | cca 75 000 Kč | AdBlue poruchy, sedadla, převodovky, elektroinstalace |
Realita je taková, že čím větší auto a složitější technika, tím větší riziko. Ale pokud zvolíte správně (např. jednoduchý diesel bez AdBlue nebo atmosférický benzín), můžete si ušetřit stovky hodin nervů a desítky tisíc.
Shrnutí
V cenové hladině do 300 tisíc korun se nedá čekat zázrak. Ale dá se pořídit vůz, který bude 3–5 let dělat dobrou službu a nerozloží se na první delší trase. Nejlepší investice je do auta, které má jednoduchou techniku, rozumný nájezd a známou historii.
Čím méně systémů na palubě, tím méně věcí se může pokazit a tím víc si můžete v klidu užít rodinné výlety.
Vaše komentáře
Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.