Znáte ten typ vozidel, které většinu roku stojí v garáži, pomalu zapomínají, jaké je to dýchat výfukem venku, ale pak přijde ten jeden moment, kdy se rozsvítí maják a najednou z garáže vyráží stroj, který umí to, co běžná auta nezvládnou ani ve videohrách? Přesně takový je KALAN – speciál, který aktuálně testují naši hasiči.

Nejde o žádnou hranou show, ale opravdovou mašinu!

Když jsem se o tomhle stroji poprvé dozvěděl, upřímně jsem si říkal: „Další PR kousek do vitríny, který se reálně nepoužívá.“ Jenže KALAN není žádný výstavní kus. Tenhle desetimetrový kolos váží dvacet tun, uveze devět tun nákladu a k tomu se ještě nebojí vody. Ba co víc – on ji přímo vyhledává.

Je to totiž obojživelník. Ano, čtete správně – ne že jen tak projede bahnem a brodem, ale on fakt plave. A to rychlostí až 12 km/h. V terénu zvládne 35 km/h a na silnici sviští šedesátkou. Nezní to jako závodní čísla? No jasně že ne, ale tohle vozidlo není stavěné na rychlost. Je stavěné na všechno ostatní.

Motor KALANU z Kopřivnice? Srdce z oceli

Pod kapotou najdeme monstrózní vznětový dvanáctiválec z Tatry. Tohle je čirá síla – 598 koní a 440 kilowattů výkonu. Není to jen na parádu. Díky tomu dokáže KALAN zdolat boční náklony až 30 %, stoupání do 60 % a klidně si to namířit i přes říčku nebo rozvodněnou oblast.

Tohle není vozidlo, které byste chtěli potkat na D1. Ale když se země otřese, voda stoupá nebo terén změní své skupenství na bahenní lázně, KALAN přichází na scénu jako tichý hrdina.

Co všechno fešák KALAN zvládne?

Nejde jen o to, že projede, co ostatní vzdají. KALAN má být multifunkční záchranářský specialista, takový MacGyver na pásech. Umí přepravit až 80 osob při evakuaci, nebo třeba 12 lůžek. A co je ještě lepší – korbu můžete zastřešit. Takže i když venku padají trakaře, v KALANu to nikoho netrápí.

Koukni...  Kolik berou policisté, hasiči a zdravotníci? Platy 2025

Využití je opravdu široké. Můžete do něj naložit třeba nádrž na 8 000 litrů vody, případně 500 litrů hasicí pěny, nasoukat tam čerpadla, velitelská vozidla, záchranné čluny, navijáky, sonar, vesty, a dokonce i integrovaná čerpadla, která rovnou sají vodu z okolí.

To se hodí nejen při povodních, ale třeba i při ekologických katastrofách – KALAN totiž zvládne přečerpávat kontaminovanou vodu a zasáhnout tam, kde ostatní technika selhává.

TOP 3 srovnávače povinného ručení

Zkuste si porovnat ceny povinného ručení a během minuty uvidíte zdali ho zbytečně přeplácíte. Některé nabídky můžou být až o 50% levnější než ty nejdražší. A navíc srovnání je úplně zdarma.

Neporovnávejte jen cenu. Sledujte i rozsah krytí, limity a zákaznickou podporu. Levné pojištění se může prodražit, pokud vás nepodrží ve chvíli, kdy to potřebujete nejvíc!

A co kabina? Není to žádná Tesla, ale to není vůbec na škodu

Jasně, kdo čeká design jako v nejnovějších SUVčkách, bude zklamaný. Uvnitř to připomíná spíš vojenský bunkr než moderní kokpit. Ale přiznejme si – komu by to vadilo? Tohle není vozidlo pro parádu na Instagramu. Tohle je pracovní nástroj, který má vydržet a fungovat i v těch nejtvrdších podmínkách.

Upřímně – radši budu sedět v hranaté kabině, která mě ochání při sesuvu půdy nebo při brodění řekou, než v lesklé skořápce s dotykovým displejem na každém rohu. Funkčnost a robustnost tady hrají prim, a to je jedině dobře.


Nižší spotřeba, levnější provoz. Opravdu?

Zajímavé je, že hasiči zmiňují i ekonomiku provozu. Ačkoliv by se člověk u takového monstra bál, kolik si řekne o naftu, podle všeho je KALAN oproti starším obojživelníkům úspornější a levnější na údržbu. Přesná čísla sice nikdo nezveřejnil, ale pokud to říká brigádní generál David Kareš, asi na tom něco bude.

Koukni...  Kde zaparkovat v Praze bez stresu? Přehled P+R parkovišť 🅿️

Jeho věta „KALAN není potřeba jedenáct měsíců v roce. Ve dvanáctém měsíci je ale nedocenitelný.“ podle mě vystihuje celé kouzlo tohohle stroje.

Kdy a kde se dočkáme ostrého nasazení KALANA?

Momentálně se KALAN testuje a ladí v režii Záchranného útvaru HZS ČR. A pokud všechno půjde dobře, podle dostupných informací by měl zamířit do jedné ze tří hlavních základen – nejpravděpodobněji do Hlučína, který má s obojživelníky dlouhodobé zkušenosti a perfektní zázemí pro jejich provoz.

Pokud se KALAN osvědčí, bude to znamenat zásadní krok kupředu v možnostech záchranných jednotek při krizových situacích. A upřímně – při pohledu na to, co všechno klimatická změna dokáže udělat s krajinou během pár hodin, bych radši viděl jeden takový stroj připravený k zásahu v každém kraji.


Titan, Triton, Taurus… a teď i KALAN?

Hasiči už mají tři výrazné těžké kusy techniky – jmenovitě Titan, Triton a Taurus. Teď to vypadá, že tahle „svatá trojice“ by se mohla rozšířit o dalšího člena. KALAN není konkurence – je doplněk. A velmi specifický. Přesně ten typ, který zasáhne tam, kde ostatní nemůžou nebo nestačí.

Osobně bych si přál, aby z něj nebyl jen testovací kus, který po pár letech skončí jako exponát někde v muzeu. Takovéhle mašiny mají být venku, v terénu, připravené na to nejhorší. Protože když přijde krizová situace, rozhoduje každá minuta – a právě tehdy potřebujete mít po ruce stroj, který se nezastaví před ničím.


Závěrem – KALAN není jen vozidlo, je to pojistka

Když se na to dívám jako laik, který má techniku rád, ale hlavně jako člověk, kterému záleží na tom, co hasiči zvládnou – mám z KALANa fakt radost. Tahle věc nevypadá sexy, nebude se líbit každému, ale dokáže zachraňovat životy. A to je pro mě osobně víc než hezké křivky nebo chromové detaily.

Koukni...  Lotus ELETRE R - Elektrická bestie z Hethelu

Takže jo, za mě má KALAN palec nahoru. A pokud někdy uvidíte, jak se pomalu šine rozvodněnou krajinou s plně naloženou korbou plnou lidí nebo hasičského vybavení, věřte, že právě tehdy tenhle kolos ukazuje, proč má na svém místě být.


Driveto.cz

Nejčastější dotazy

Co je to KALAN a k čemu slouží?

KALAN je nový obojživelný zásahový speciál, který vyvíjí česká firma New Space Technologies pro Hasičský záchranný sbor ČR. Je určen k záchranným a evakuačním operacím v extrémních podmínkách – například při povodních, ekologických haváriích nebo v těžko přístupném terénu.

Jaký motor pohání KALAN?

V útrobách KALANu najdeme vznětový dvanáctiválec od Tatry s výkonem 598 koní (440 kW). Tento motor dodává vozidlu sílu potřebnou k překonání náročného terénu i plavání přes vodní toky.

Jaké má KALAN jízdní schopnosti?

KALAN dosahuje rychlosti až 60 km/h na silnici, 35 km/h v terénu a 12 km/h na vodě. Díky pásům, robustní konstrukci a vysoké světlé výšce zvládne boční náklon 30 %, stoupání do 60 % a pohyb v hlubokém blátě či na rozbahněných loukách.

Kolik osob může přepravit při evakuaci?

Při krizové situaci zvládne KALAN evakuovat až 80 osob nebo 12 lůžek. Korba vozidla je navíc zastřešitelná, což umožňuje bezpečný převoz i za nepříznivého počasí.

Bude skutečně zařazen do výbavy HZS ČR?

Momentálně probíhá testování KALANu Záchranným útvarem HZS ČR. Pokud se osvědčí, pravděpodobně zamíří do základny v Hlučíně. Hasiči v něm vidí velký potenciál pro řešení mimořádných událostí, kde běžná technika nestačí.


Vaše komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.


Přispějte svým komentářem