Znáte ten moment, kdy stojíte v hračkářství, koukáte na regál a mezi klasickými plyšáky najednou zahlédnete… něco. Něco, co vypadá jako kdyby se Mončičák z dětství zkřížil s démonickou panenkou Chucky. Má to huňaté tělíčko, pronikavý pohled a zuby, kterých by se nejedna kachna z pohádky o Strašidle radši vzdala. Jo – to je Labubu.

Dřív se na něj čekalo na TikToku. Teď už se pomalu objevuje i v Kauflandu. A jak se ukazuje, tohle není jen další roztomilý přívěsek. Labubu se mezitím stal symbolem celé jedné generace – a možná i tichým svědkem toho, jak moc jsme všichni utekli od reality.

Co vlastně Labubu je (a proč ho chcete – i když si to zatím nepřiznáváte)

Labubu se narodil v roce 2015 v hlavě hongkongského ilustrátora Kasinga Lunga. Ten vymýšlel dětské knížky a inspiroval se přitom severskou mytologií. Jo, vážně. Tahle zubatá příšerka má v rodném listě víc než jen roztomilost – přidáme k tomu špetku nordického folklóru, trochu goth estetiky a špetku kawaii cukru a voilà: Labubu je na světě.

Zprvu to byla jen jedna z figurek v kolekci „The Monsters“. Ale zatímco jiné postavičky zůstaly trochu v pozadí, Labubu si velmi rychle urvala své místo ve světlech reflektorů. A že těch světel nebylo málo – od malých unboxing videí až po červené koberce, kde se chlubí na kabelkách celebrit.

Koukni...  Když outfit zpívá! Jak se propojuje móda a hudba?

Roztomilý nebo strašidelný? Obojí. A to je právě ono

Kdybych měla Labubu popsat jedním slovem, byla by to kontradikce. Je to ten typ postavy, která vypadá, že vám přes noc ukradne duši, ale přitom ji během dne hladíte jako domácího mazlíčka. Má ostré zuby, ale zároveň obrovské, dětsky bezelstné oči. A přesně tenhle „creepy-cute“ look mu zaručil, že se stal ikonou mezi fanoušky tzv. kidult kultury – dospělých, co si plní dětské sny sběratelstvím hraček.

Labubu není jen figurka. Je to statement. Něco jako když si dospělý koupí Lego Technic za osm tisíc a neomluví to dětem, ale sobě. A je to v pořádku. Protože v roce 2025 hledáme radost, kde se dá – klidně i v plyšákovi s chrupem jako z hororu.

Sleduje tě Labubu?

Internetové legendy mají jasno. Labubu tě pozoruje. Prý. Na TikToku kolují videa, kde se figurka „sama pohnula“, komentáře o tom, že v noci mění výraz, a dokonce i konspirační teorie o tom, že se jedná o symbol nového světového řádu. No, realita bude asi trochu míň šťavnatá, ale musím přiznat – když jsem večer nechala jednu figurku na poličce a ráno byla otočená jinak, trochu mi zatrnulo.

Fenomén Labubu ale není o paranormálních jevech (aspoň doufám). Je to o tom, že tenhle chlupatý tvoreček se nám nějak dostal pod kůži. Ať už jako vtipný dárek, nostalgie po dětství, nebo prostě další „must have“ trend, kterému neuniknete, ať se snažíte sebevíc.

Česká republika: Labubu už není scifi ani na vesnici

Zatímco ještě nedávno se figurky daly sehnat hlavně přes zahraniční weby, teď už se pomalu zabydlují i u nás. V Praze visí na batůžcích holek z metra, v Ostravě se objevují v kavárnách na parapetu a slyšela jsem historky, že je mají dokonce i v Kauflandu mezi regály s hračkami. Ano – tenhle „mončičák z pekla“ už je oficiálně tady.

Koukni...  Jak funguje grading sběratelských předmětů?

Čeští sběratelé nejsou pozadu a některé e-shopy, jako třeba Pika Store, nabízí i limitované kusy za víc než 10 000 Kč. Jasně, většina lidí asi zůstane u přívěsku za šest stovek, ale i to je vstupenka do klubu zvaného Labubu-mánie.

Padělků přibývá. Jak poznat originál?

Jak už to tak bývá – kde je poptávka, tam je i trh s fejky. Pokud si nechcete domů přivést „Lafufu“ (ano, i tohle označení už koluje), mrkněte na pár znaků:

  • Originál má QR kód – ten si můžete ověřit přímo přes Pop Mart appku.
  • Kvalitní krabička – matný povrch, jasný tisk, žádné překlepy.
  • Detailní zpracování – žádné šmouhy, přesné barvy, čisté spojení dílů.
  • Pop Mart logo na chodidlu – malý, ale zásadní detail.
  • Cena odpovídá – pokud někdo nabízí „super vzácnou Labubu“ za dvě stovky, zbystřete.

Originály často obsahují i doplňky, samolepky nebo certifikát. Padělky většinou šetří na všem a hlavně – smrdí. Doslova.

Dospělí a hračky? Normálka

Jedním z nejsilnějších aspektů fenoménu Labubu je jeho cílovka. Nejsou to jen děti. Naopak – většina sběratelů jsou dvacátníci a třicátníci, co vyrůstali na Pokémon kartách a Tamagoči. Dneska mají stresující práci, hypotéku a dvě oblíbené terapie: víno a slepé krabičky.

Labubu dokonale zapadá do tzv. kidult fenoménu – tedy dospělých, kteří si s chutí hrají. Ne proto, že by odmítali dospět, ale protože si v tom najdou klid, nostalgii a způsob, jak vyjádřit, kým jsou. V době, kdy je všechno instantní a online, dává fyzická sběratelská figurka pocit jistoty. Něco držíte. Něco je „vaše“.

A co bude dál?

Pop Mart samozřejmě nehodlá usnout na zubatých vavřínech. Chystá nové kolekce, rozšíření do dalších kategorií (ano, stavebnice Labubu už jsou na cestě) a ještě víc kolaborací s módními i lifestylovými značkami. A kdo ví – třeba se Labubu brzy dočká i vlastního animáku nebo Netflix série. V tomhle světě už mě nic nepřekvapí.

Koukni...  Opravdu potřebujeme same-day delivery, nebo je to jen hype?

Ale ať už Labubu vnímáte jako marketingový trik, roztomilou potvůrku, nebo předzvěst konce civilizace, jedna věc je jistá – z hlavy ho jen tak nedostanete.

A možná právě to z něj dělá nejikoničtější figurku současnosti.


Labubu je víc než hračka. Je to příběh. Emoce. Trochu šílenství. A možná i trochu pravda o nás všech.

XXXlutz
Reklama XXXLutz

Vaše komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.


Přispějte svým komentářem – Jak se vám líbí?

author avatar
Anička
Jmenuji se Anna a každý den je pro mě jako žonglování mezi rodinnou logistikou, pracovními povinnostmi a snahou neztratit samu sebe. Miluju chvíle, kdy všechno zapadne – dobrý šálek čaje, klidné ráno a celá naše rodina pohromadě. Nejsem puntičkářka, ale mám ráda pořádek (hlavně ve vlastní hlavě). Ráda plánuji výlety, zkouším nové recepty a tvořím domov, ve kterém se dobře cítíme nejen my, ale i každý, kdo k nám zavítá. A i když se život občas promění v chaos, věřím, že humor, otevřenost a láska dokážou víc než jakýkoli dokonalý plán.