Když jsme doma pořídili Teslu Model Y Performance, těšil jsem se na ticho, výkon i ten kosmický pocit, když auto zrychlí z nuly na sto rychleji než většina supersportů. Ale protože mi zároveň nechybí selský rozum, zajímalo mě, jestli fakt šetříme nejen na benzínu, ale i na povinném ručení proti klasickému spalováku. A hlavně: jestli to s těmi pojišťovnami není jedna velká habaďůra na majitele elektroaut. Mrknul jsem na tvrdá data i vlastní zkušenost.


1. Z čeho se skládá cena autopojištění v Česku?

Než začnu porovnávat, chci vysvětlit, co vlastně pojišťovny u auta řeší. Autopojištění má v Česku dvě základní větve – povinné ručení a havarijko. Každé je o něčem jiném a každé je podstatné v jiné situaci.

  • Povinné ručení: To platit musíte, ať máte spalovák nebo elektro, jinak vás čeká pokuta. Kryje škody, které způsobíte někomu jinému – ať už nabouráte do Fabie nebo sejmete plot sousedovi.
  • Havarijní pojištění: Dobrovolné, ale smysluplné. Chrání vaše vlastní auto – ať už kvůli bouračce, vandalismu, krádeži nebo živlu. U dražších aut, nebo těch úplně nových (ano, Tesla je přesně ten případ), už se havarijko vyplatí mít.

Aby to nebylo tak jednoduché, cena pojištění je vždycky šitá na míru. Rozhodují detaily: kde bydlíte, kolik je vám let, kolik let jezdíte bez nehody, jaký máte typ auta, kolik má výkonu, na co ho používáte, a jestli jste spíš smolař, nebo vzorový řidič. Dva lidé se stejnou Teslou zaplatí klidně každý úplně jiné peníze.


2. Proč je povinné ručení na elektro levnější?

Teď to přijde – elektromobily mají povinné ručení většinou levnější než podobně silné spalováky. Zní to šíleně? Jenže když víte, jak pojišťovny přemýšlí, dává to smysl.

Koukni...  Povinné ručení Škoda Karoq: Cena a přehled pojištění ✅

Pojišťovny a objem motoru: starý trik, na který se u elektromobilů nehraje

Doteď byl pro výpočet ceny povinného ručení důležitý hlavně objem motoru. Čím víc ccm, tím vyšší riziko. Jenže elektroauto nemá žádný spalovací motor a tím pádem ani žádný objem. Výsledkem? Pojišťovny často automaticky řadí elektromobily do nejlevnější kategorie – ať mají jakýkoli výkon. Tohle je reálná díra v systému, která hraje do karet nám „elektro“ nadšencům.

Opatrní řidiči a chytré asistenty

Pojišťovny taky rády věří, že elektromobily řídí „uvědomělí ekonadšenci“, kteří nebudou riskovat. Navíc jsou v nich už od výroby asistenční systémy, které mají zabránit nehodám. Zatím se to v číslech moc neprojevuje, ale trend je jasný – elektroauta mají menší nehodovost. Jenomže…

Rychlost a váha – dvě skryté bomby

Realita je trochu jiná. Elektromobily mají brutální zrychlení (kdo nikdy nešlápl na plyn v Tesle, nepochopí), jsou těžší (kvůli baterii) a tichý provoz může znamenat, že si vás chodec všimne až pozdě. To jsou tři věci, které dřív nebo později pojišťovny do svých kalkulací promítnou. Tipuju, že levnější povinné ručení pro elektroauta je otázka pár let, než se trh dorovná.


3. Havarijní pojištění: Tady už elektroauto nevítězí

Jakmile se začne řešit havarijko, končí veškerá sranda. Pojišťovny totiž počítají hlavně s tím, kolik je auto opravdu stojí v případě škody – a elektroauta v tomhle směru nejsou žádná výhra.

Oprava Tesly? Připravte si pytel peněz

Elektroauta jsou na opravy mnohem dražší. Ne kvůli tomu, že by na nich bylo všechno z drahého vesmírného materiálu, ale hlavně kvůli baterii. Když dojde na bouračku a poškodí se baterie, výměna vyjde na statisíce – a u některých modelů i přes milion. I menší nehoda tak může znamenat totálku jen kvůli tomu, že výměna baterie nedává ekonomicky smysl.

K tomu připočtěte vyšší hodinovou sazbu za servis (ne každý automechanik má „elektro“ certifikaci), složitou diagnostiku a někdy i delší čekání na náhradní díly. Navíc po bouračce může elektromobil pár dní stát v karanténě (prevence požáru baterie), což prodraží náhradní auto nebo opravu.

Koukni...  Má smysl si kupovat čínské pneumatiky?

Specializované díly a málo servisů

U spalovacích aut není problém najít díly nebo servis, kde vám levně spraví blatník. U elektroauta je to zatím horší – konkurence mezi servisy je malá a některé díly se čekají týdny. To všechno pojišťovny dobře ví a promítnou si do ceny havarijka.


4. Požáry, nehody a krádeže: Jaká jsou skutečná rizika elektroaut?

Hoří elektromobily víc než spalováky?

Upřímně – nehoří. Statisticky je šance, že vám elektroauto shoří, menší než u spalováku. Média ráda udělají z požáru Tesly senzaci, ale v reálu jsou požáry baterií spíš hodně výjimečné. Problém je jen v tom, že když už hoří, tak hašení je totální peklo – potřebujete speciální techniku a často celé auto skončí ve vodním kontejneru.

Značka a ModelOrientační cena nové baterie (Kč)
Tesla Model 3/Ycca 200 000 – 400 000
Škoda Enyaqcca 480 000 (za celek)
VW ID. sériecca 250 000 – 280 000
Hyundai/Kia (dle modelu)150 000 – 855 000
Mercedes EQ série385 000 – 740 000
Dacia Springcca 172 000

Bourá se s elektroauty víc?

Studie ukazují, že u některých výkonných modelů ano – hlavně kvůli brutálnímu zrychlení, na které nejsou řidiči zvyklí. Navíc jsou elektroauta tišší, což v městském provozu zvyšuje riziko srážky s chodci. Na druhou stranu je technika v elektroautech spolehlivá a poruchy bývají méně časté.

Krádeže? Tesla se nekrade

Tady má elektromobil, hlavně Tesla, jasnou výhodu. Online monitoring, GPS, kamery, a hlavně fakt, že auto bez softwaru moc neprodáte – to je pro zloděje noční můra. Kradou se hlavně „klasiky“ (Škoda, VW), Teslu vám spíš někdo rozebere kvůli baterii, ale celé auto? Skoro nemožné. Našel jsem snad 1 případ na světě kde někdo Teslu ukradl na půl hodiny a měli ho a to bylo ještě u těch prvních modelů.


5. Reálné porovnání autopojištění: Škoda Enyaq iV vs. Octavia

Pojďme na čísla. Vzal jsem dva podobně drahé a výkonné modely: Škoda Enyaq iV (elektro) a Škoda Octavia (benzín), oba za cca 700 000 Kč, řidič 56 let, maximální bonus, Brno.

Koukni...  SPZ na přání: Jak ji získat, pravidla a kolik stojí? ✅
AutoPovinné ručeníHavarijkoCelkem ročně
Škoda Enyaq iV5 500 Kč22 000 Kč27 500 Kč
Škoda Octavia6 800 Kč19 000 Kč25 800 Kč

Elektroauto má nižší povinné ručení, ale havarijko je o dost dražší. Celkem vás provoz vyjde zhruba o 1 700 Kč ročně víc. Není to žádná tragédie, zvlášť když vezmete v úvahu, kolik ušetříte za benzín, servis a třeba dálniční známku zdarma.


6. Novinky v pojištění elektroaut

Pojišťovny nespí. Přichází nové produkty, které reflektují realitu elektromobility:

  • Pojištění baterie: Některé pojišťovny kryjí výměnu nebo opravu baterie za novou, bez ohledu na opotřebení.
  • Pojištění wallboxu a nabíječky: Kryje krádež nebo poškození domácí nabíjecí stanice.
  • Asistence při vybití: Standardem začíná být služba, která vás v případě vybití baterky zdarma dotáhne k nejbližší nabíječce. Některé balíčky zahrnují náhradní vůz, odvoz posádky nebo zajištění hotelu.

7. Co bych doporučil každému, kdo řeší pojištění auta (nejen elektro)?

  • Porovnávejte a zjišťujte ceny online – kalkulačky pojišťoven dnes zvládnou většinu práce za vás. Každý rok je rozumné přehodnotit, jestli není čas na změnu.
  • U staršího auta zvažte zrušení havarijního pojištění – u elektroaut to platí taky, jakmile jeho cena začne rychle klesat.
  • Jezděte bez nehod! – tohle platí pro všechny a vždycky. Bonusy snižují pojistku klidně na polovinu, což jsou tisíce ročně.
  • U dražších aut řešte GAP – pokryje rozdíl mezi pořizovací a aktuální hodnotou v případě totálky nebo krádeže.

8. Budoucnost pojištění v éře elektromobility

Pojišťovny už dnes ví, že musí změnit způsob, jakým počítají rizika. Starý model podle objemu motoru brzy nahradí modely založené na výkonu, hmotnosti a hlavně reálných datech z provozu. S rozšiřováním elektromobilů a levnějšími opravami (díky rozšířenějším servisům a klesající ceně baterií) je jen otázka času, kdy budou ceny vyrovnanější.

Za mě? Elektroauta zůstávají pořád chytrou volbou – nejen kvůli ekologii nebo jízdě bez benzínky, ale i proto, že na povinném ručení dnes fakt můžete ušetřit. Ale kdo chce „všechno zadarmo“, ten se v Česku zatím nedočká. Havarijko vám to spočítá.


Můj tip na závěr: Při výběru pojištění vždycky koukejte na kompletní balík služeb a hlavně – neřešte jen cenu, ale i to, co všechno v ní opravdu dostanete. Pojištění je jako deštník – dokud ho nepotřebujete, je všechno v pohodě. Ale když přijde průšvih, oceníte každý detail.

automato
Reklama AutoMato

Vaše komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.


Přispějte svým komentářem

author avatar
Petr Venclik Tech & VPN & Cybersecurity Blogger
Píšu o technologiích, VPNkách, ochraně soukromí a bezpečnosti na internetu. Všechno, o čem mluvím, si sám testuju - doma, v práci i na cestách. Sdílím tipy a triky, které opravdu fungují, a hodnotím služby podle reálných zkušeností, ne podle reklamních řečí. Baví mě propojovat IT, umělou inteligenci, cestování, marketing a moderní životní styl do jednoho funkčního celku. Věřím, že technologie mají život usnadňovat, ne komplikovat a právě o tom jsou mé články na tomto webu.