Všiml jsem si, že se tahle otázka pořád vrací. Nejen mezi lidmi, co letí poprvé, ale i u těch, kteří mají za sebou desítky letů. Tak jsem si řekl – pojďme si to konečně vyjasnit jednou provždy. Protože tahle otázka není úplně samozřejmá.

Když sedíte v letadle a přistáváte, možná jste si někdy všimli, jak to po dosednutí škubne a občas i zapíská. Ne, není to závada. To jen kola dostávají pořádnou ránu od reality. A přesně v tuhle chvíli začíná celý ten fascinující proces.

Roztočí se kola letadla ještě před tím, než se dotknou země?

Ne. Normálně zůstávají úplně v klidu – a to až do samotného kontaktu s ranvejí. V momentě, kdy se pneumatiky dotknou betonu nebo asfaltu, musí se roztočit z nuly na přibližně 240 až 280 kilometrů za hodinu, v závislosti na typu letadla a aktuální přistávací rychlosti. A jo – to je pořádná pecka. Uvědomte si, že tohle celé se stane za zlomky sekundy.

Právě kvůli tomu občas slyšíte ono známé „písknutí“ – to jsou pneumatiky, které doslova dostanou šok z náhlého kontaktu s rychle se pohybující dráhou. Když si představíte, že se tohle opakuje u každého přistání, a že každé letadlo má 6 až 16 kol (některá nákladní monstra klidně i 28), tak vám musí být jasné, že ty gumy zažívají slušnou dávku adrenalinu.

A proč se kola neroztočí předem?

Logická otázka, kterou si kladou i piloti začátečníci. Když přeci víme, že dojde k prudkému roztočení, proč jim předem nepomůžeme? Třeba nějakým malým elektromotorem nebo vzduchovou turbínkou?

Koukni...  Recenze nejlepší dětské kolo 7–8 let: Woom, Explore, Rascal?

A víš co? Tenhle nápad není vůbec nový. V minulosti to skutečně inženýři zkoušeli – vyvíjely se systémy, které by kola roztočily ještě před kontaktem s ranvejí. Testovalo se to elektricky, hydraulicky i pomocí proudění vzduchu (něco jako malý větrný mlýnek napojený na osu). Ale výsledek?

Nevyplatilo se to. Proč?

  • Zbytečná složitost – přidat další pohon znamená víc komponent, víc věcí, které se můžou porouchat.
  • Vyšší hmotnost – a jak víme, každé kilo navíc je u letadel nepřítel číslo jedna.
  • Cena a údržba – letectví je sice high-tech, ale když něco neřeší zásadní problém, není důvod to komplikovat.

Takže místo toho inženýři řekli: „Necháme to na tření. Ocel a guma si s tím poradí.“

A světe div se – ono to funguje. U dopravních letadel se s tím prostě počítá. Pneumatiky jsou na to stavěné. A brzdové systémy – často karbonové kotouče s ABS – si s tím poradí naprosto spolehlivě.


Jak se to řeší u bojových letadel nebo při přistání na letadlové lodi?

Tady se dostáváme do trochu jiného světa. Na letadlové lodi totiž nečekáš klasickou ranvej dlouhou 3 kilometry, kde se všechno vyřeší plynulým přistáním. Ne – máš sotva pár stovek metrů, moře pod sebou, palubu, co se houpe, a čas na přistání je skoro nulový.

Proto se u stíhaček používá tzv. záchytný hák, který zachytí ocelové lano a okamžitě letadlo zastaví. V takovém případě je rychlost roztočení kol často tak extrémní, že se i tady někdy uvažovalo o předběžném otáčení. Ale znovu – složitost vs. přínos. Ani tady se to masově neuchytilo.

Takže i ta nejmodernější stíhačka F/A-18 Super Hornet přistane s koly, co jsou v klidu. Všechny síly, které to roztočí, jdou z čistého kontaktu s palubou.

Koukni...  20 zajímavostí o létání: Proč piloti i letušky jí jiné jídlo
F/A-18 Super Hornet
Každý den trávíme hodiny surfováním po internetu: v práci, doma, v kavárně, ve městě i při cestování. Připojujeme se všude k internetu i na veřejných wifi a ani si neuvědomujeme, jak snadno můžeme přijít o svá data, údaje i soukromí. Bezpečí na internetu není luxus, ale už dávno nutnost! 🌐🚀

Chraňte svá data, než bude pozdě skrze VPN! 🔒 Vyzkoušejte NordVPN se slevou 77% + 3 měsíce bonus zdarma nebo CyberGhost se slevou 82 % + 3 měsíci zdarma či ExpressVPN se slevou 61% + 6 měsíci bonus zdarma. Pokud nebudete spokojeni, každá z těchto VPN garantuje vrácení peněz + je přímo námi otestována!

Co na to moderní technologie?

Dneska se do letadel montují různé vychytávky – počítače, autopiloti, antikolizní systémy, snímání vibrací i turbulence. Ale kola? Tam pořád vítězí jednoduchost. A možná je to právě ten důvod, proč tohle řešení zůstává stejné už desítky let. Když se podíváme na Boeing 737, Airbus A320 nebo větší A350 – žádný z nich neroztáčí kola předem.

Samotné pneumatiky se vyrábějí tak, aby vydržely i 300 přistání, než se musí vyměnit. A přestože při dosednutí dostávají pořádnou ránu, riziko destrukce je díky kvalitě materiálů a konstrukci extrémně malé.

A jak to vypadá z kabiny pilota?

Piloti se tímhle aspektem přistání vůbec netrápí. Řídí sestup podle parametrů výšky, rychlosti, sklonu a větru. Moment kontaktu s dráhou trvá milisekundy – a o kola se stará automatika. Oni spíš řeší, jak správně „posadit“ letadlo na hlavní podvozek, aby se předešlo odskokům nebo nechtěnému doskoku na příď.

A právě v těch chvílích to občas zaskřípe. Když letadlo dosedne trochu zeširoka nebo v bočním větru, kola se musejí roztočit nejen dopředu, ale i trošku do boku – což je pro gumu ještě o něco větší výzva.


Co z toho plyne? Realita vs. představy

Možná vás to překvapí, ale spousta lidí si myslí, že kola letadla se roztočí už ve vzduchu – nějak automaticky, třeba proudem vzduchu, jak letadlo klesá k zemi. Často to slyším i od jinak technicky zdatných lidí. Jenže jak už víme – realita je úplně jiná.

Koukni...  Co si můžete bez cla přivézt letadlem do ČR ze zemí mimo EU? ✈️ 🇨🇿

Neexistuje žádný ventilátor, motor nebo „kouzelný rotor“, který by kola předem roztočil. A to je v pořádku. Inženýři to vyzkoušeli a zamítli – protože to prostě není potřeba. Letadla jsou na tenhle náraz připravena. A stejně jako při startu dostanou kola zabrat, tak i při přistání jsou to právě ony, kdo roztočí svět.

Takže příště, až poletíte…

Zkuste si při přistání všimnout toho momentu – nejdřív slyšíte, jak se klapky vysunou, pak začne jemné klesání, letadlo se nakloní a přiblíží k zemi. A pak žuch! – kontakt. V tu chvíli jste svědky fyziky v přímém přenosu. Z nuly na 270 km/h během zlomku sekundy – a to vše jen díky tření mezi gumou a ranvejí.

Je to jednoduché, ale krásně funkční. Žádné přehnané technologie, žádná magie. Prostě jen dobrý inženýrský design, který se léta nezměnil – protože funguje.


Shrnutí pro fajnšmekry

OtázkaOdpověď
Točí se kola letadla před přistáním?Ne, netočí. Jsou v klidu až do kontaktu s dráhou.
Proč se kola neroztáčí předem?Kvůli složitosti, hmotnosti a neefektivitě přídavných systémů.
Jak se kola roztočí?Samovolně třením o ranvej – během okamžiku z 0 na 250–280 km/h.
Je to bezpečné?Ano, pneumatiky a brzdy jsou na to konstruované.
Existují výjimky?U vojenských letadel se o tom uvažovalo, ale i tam většinou ne.

Závěr? Guma to vždycky odnese

Letadla jsou plná pokročilé techniky, ale občas vyhraje jednoduchost. A tohle je přesně ten případ. Někdy je nejchytřejší věc prostě nechat věci být tak, jak jsou.

Takže příště, až někdo v letadle vedle vás plácne, že kola už určitě běží, můžete se usmát a potichu si říct: „Jo kámo, to se teprve rozjede…“


TIP NA ZÁVĚR
Fascinují vás technické detaily z letectví? Sledujte i naše další články – třeba o tom, jak se testují brzdy letadel, proč se používají reverzní trysky, nebo proč piloti při přistání tahají za páku plynu – místo aby ji zatlačili dopředu.

MerkurXtip

Vaše komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.


Přispějte svým komentářem