Zima se pomalu vkrádá do plánů každého cyklisty a jedno je jasné: kdo si dá teď záležet na zazimování kola, ten na jaře ušetří spoustu peněz i nervů. Ať už máte gravel, městský singlespeed, nebo elektrokolo za stovky tisíc, pár hodin věnovaných údržbě a správnému uskladnění se zkrátka vyplatí. Největší průšvih je to jen opřít kolo do kouta a doufat, že se na jaře “nějak rozjede”. Věřte mi – nerozjede. A navíc, s dnešními cenami dílů a servisu je to dost drahý pokus.
1. Čistota kola = půl servisu: Kolo se do kouta špinavé nedává
Kdo někdy na jaře drhnul zaschlou směs bláta, prachu a starého oleje, ví, o čem mluvím. Zaschnuté bahno není jen otázka estetiky, ale hlavně rychlý start koroze a zbytečné likvidaci komponentů. Proto platí: první krok před zazimováním je pořádná koupel.
Kde se vybavit na pořádný servis?
- Pokud chcete fakt specializované věci, doporučuju Holokolo, kde seženete třeba pračku na řetěz, sady kartáčů a cykločistidla, co používají i profi týmy.
Tip: Kvalitní přípravky mají i Endorphin Republic, kde často seženete i něco navíc k prémiovým kolům a můžete zkusit i Decathlon.
Jak na mytí kola, aby to mělo efekt?
- Jemný proud vody (žádná wapka!), čistič na rám a speciální odmašťovač na pohon.
- Sada kartáčů různé tvrdosti (měkký na lak, tvrdší na kazetu/pláště).
- Pračka na řetěz šetří čas i nervy.
- Brzdy čistit výhradně na to určeným prostředkem.
- Nakonec vše důkladně opláchnout.
2. Sušení kola – voda je tichý zabiják, zvlášť v zimě
Po mytí je důležité nenechat vodu nikde uvnitř. Kompresor je top varianta (půjčují v lepších cyklo servisech, nebo koupíte v hobby marketech i online), ale bohatě stačí i suché hadry. Nezapomeňte vysušit hlavně šrouby, spoje, bowdeny, kladky a další zákoutí.
3. Mazání, konzervace a ochrana: Správný olej a sprej rozhodují o jaru
Hodně lidí používá vše v jednom, ale na zimu to fakt chce trochu víc péče:
- Řetěz: Olej do mokra z Holokolo – aplikovat z vnitřní strany, přebytek setřít hadříkem.
- Vidlice/tlumič: Výhradně silikonový olej, najdete v Endorphin Republic.
- Sedlovka a pedály: Klasická vazelína, pro karbon ale výhradně montážní pasta.
- Lanka a bowdeny: Silikonový olej – opět všude k dostání.
Lak a rám doporučuju zakonzervovat sprejem s hydrofobním efektem. Občas můžete vyzkoušet i ochody jako BEZVASPORT nebo Sportisimo, měli by je tam mít také.
4. Mechanická příprava: Povolte napětí, dofoukněte gumy, zkontrolujte komponenty
- Přeřadit na nejmenší kolečka vpředu i vzadu, u ráfkových brzd uvolnit lanko.
- Nahustit pláště na spodní hranici doporučeného tlaku. U bezdušáků je nutné s kolem pravidelně pootočit, ať mléko nezatuhne.
- Vše zkontrolovat – měrka na řetěz, stav brzd, dotažení šroubů.
- Nakoupit díly na výměnu v zimě? Mrkněte na Decathlon, Insportline nebo Endorphin Republic, kde mají v zimě často dost slev.
5. Kde a jak kolo uložit? Rozhoduje teplota, vlhkost i bezpečí
- Nejlepší je mít kolo doma – v teple a suchu, maximálně v garáži nebo v suchém sklepě. Na balkon raději zapomeňte – mráz, vlhkost a UV záření jsou smrtící kombinace.
- Zavěšení kola je top – chráníte tím pláště před deformací a šetříte místo.
- Zakrytí dekou, speciálním obalem nebo plachtou je další stupeň ochrany.
- Ve společných prostorách vždy zamykat! Masivní zámky najdete v eshopu Endorphin Republic.
6. Moderní kola, elektrokola a high-tech hračky – extra tipy
Elektrokola
- Baterii vyjmout, nabít na cca 60 % a uložit v teple (10–20°C), ideálně do bytu. Každý měsíc zkontrolujte a případně dobít.
Hydraulické brzdy
- Kontrola pák, destiček, kapaliny. Když už kolo dáváte spát bez kol, vložte mezi destičky distanční vložku (k dostání v Holokolo nebo Endorphin Republic).
Elektronické řazení
- SRAM AXS: vyndat baterky, nabít, skladovat zvlášť.
- Shimano Di2: stačí nabít aspoň na půl a nechat v rámu.
- Potřebujete speciální náhradní díly? Zkuste Endorphin Republic – mívají skladem i dost elektroniky.
7. Jarní checklist: Probuzení kola bez stresu
- Prohlédnout celé kolo, zkontrolovat pláště, řetěz, šrouby.
- U elektrokola vložit a dobít baterii.
- Nahustit gumy.
- Brzdy a řazení zkontrolovat, případně domazat čerstvým olejem.
- Krátká testovací jízda před barákem je základ.

8. Zimní jízda? Tady je pár tipů navíc
- Blatníky a kvalitní světla/odrazky – BEZVASPORT, Endorphin Republic nebo ty obyčejnější klidně i v Decathlonu.
- Reflexní doplňky a teplé cyklo oblečení – zkuste Holokolo.
- Pláště s hrubším vzorkem nebo s hřeby pro lepší trakci.
- Nezapomínejte na pití a energetické gely, které seženete např. v SportBY.
Shrnutí
Když se na zazimování kola nevykašlete, na jaře místo nervů řešíte jen, kudy vyrazíte. Ať už bike uložíte ke spánku, nebo ho vezmete na sněhové dobrodružství, zaslouží si péči – a s vybavením ze špičkových cyklo obchodů to půjde raz dva. A jestli plánujete na jaře upgrade? Sledujte Endorphin Republic, Decathlon nebo třeba speciálka M1 Project – výběr je obrovský a ceny v zimě bývají fakt příjemné.
PS: a na jaře bacha nezapomenout na pojištění kola ať vám ho nějaký „blázen“ neukradne! 🙂
Nejčastější otázky o zazimování kola: FAQ
Jak často mám během zimy kontrolovat kolo, které je uskladněné?
Stačí zhruba jednou za měsíc zkontrolovat tlak v pláštích, jestli se někde nezačíná objevovat rez, a u bezdušových plášťů pootočit kolem, aby tmel nezatuhnul na jednom místě.
Můžu kolo zazimovat i na balkóně, když nemám sklep ani garáž?
Není to ideální. Pokud není jiná možnost, kolo dobře zakryjte nepromokavou plachtou, umístěte co nejblíže ke stěně, ale raději vyzkoušejte najít prostor v bytě, sklepě, nebo třeba u známých.
Jaký je rozdíl mezi zazimováním klasického kola a elektrokola?
U elektrokola je zásadní správné uložení baterie – ideálně vyndat, skladovat nabitou cca na 60 % v teple a suchu, a každý měsíc zkontrolovat stav nabití. Jinak je postup podobný jako u běžného kola.
Je nutné před zazimováním kolo vždy kompletně umýt?
Ano, pečlivé mytí je základ. Nečistoty drží vlhkost a způsobují korozi, proto nikdy nenechávejte kolo špinavé na celou zimu. Zároveň při mytí objevíte skryté problémy, které je lepší řešit hned.
Jaké mazivo použít na řetěz při dlouhodobém skladování?
Na zimu je nejlepší hustý olej určený pro mokré podmínky (wet lube). Na jaře před první jízdou staré mazivo setřete a případně aplikujte nový olej podle aktuálního počasí.

Vaše komentáře
Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.