Představte si, že jste automobilka, která má na kontě vítězství v Le Mans a dekády dominance ve Formuli 1. Co uděláte, když chcete vytvořit něco opravdu výjimečného? Něco, co nebude jen dalším rychlým autem v řadě, ale kouskem historie, který můžete zaparkovat v garáži?
McLaren na to má jasnou odpověď a jmenuje se 750S JC96. A rovnou vám řeknu, tohle není auto pro každého. A tím nemyslím jen kvůli ceně. Tohle je totiž exkluzivní „milostný dopis“, jak ho sami nazývají, určený výhradně pro japonský trh. Proč zrovna Japonsko? Protože právě tam se v roce 1996 odehrál příběh, který dal tomuto stroji duši.
Zpátky do devadesátek: Příběh o tygrovi, který ovládl Japonsko
Abychom pochopili, proč je kolem JC96 takový rozruch, musíme se vrátit v čase do roku 1996. Tehdy se v Japonsku jezdil šampionát All-Japan Grand Touring Car Championship (JGTC), předchůdce dnešního Super GT. A do téhle bitvy domácích titánů jako Nissan Skyline GT-R a Toyota Supra vtrhl McLaren jako uragán. Spojil síly s místním týmem Kazumichiho Goha a vznikl Team Lark McLaren.



Na start postavili dva vozy McLaren F1 GTR, které na sobě měly dnes už ikonické zbarvení „Tiger Stripe“ – agresivní kombinaci růžové a šedé barvy sponzorovanou cigaretami Lark.
Za volantem vozu s číslem 61 seděla dvojice John Nielsen a David Brabham, kteří si na konci sezóny dojeli pro titul šampionů. Jejich kolegové ve voze číslo 60, Naoki Hattori a mladíček Ralf Schumacher, byli sice pekelně rychlí, vyhráli tři závody a pětkrát startovali z pole position, ale smůla a technické problémy je odsunuly na druhé místo.
Tehdejší F1 GTR byl tak brutálně nadřazený, že organizátoři museli zasáhnout. Jeho šestilitrový dvanáctiválec od BMW seškrtili z původních 600 koní na zhruba 450 a do auta naložili 200 kilo zátěže, aby se alespoň trochu srovnal s konkurencí. I přesto si McLareny v každém ze šesti závodů sezóny vyjely pole position a zajely nejrychlejší kolo.
McLaren se tak stal prvním a dodnes jediným nejaponským výrobcem, který v nejvyšší třídě GT500 získal titul. A právě na počest tohoto vítězství a vozu s číslem 61 vzniká přesně 61 kusů modelu 750S JC96.
Design McLaren 750S JC96 vypráví příběh: Aerodynamika na prvním místě
Když se podíváte na 750S JC96, je vám jasné, že tohle není obyčejný supersport. Každá linka, každý detail, má svůj smysl. A stejně jako jeho závodní předchůdce, ani JC96 se nesnaží ohromit jen hrubou silou. Motor zůstal stejný jako u standardního 750S. To kouzlo se odehrává jinde – v aerodynamice.

Srdcem všeho je MSO High Downforce Kit (HDK), speciální aerodynamický balíček, který se na silničním McLarenu objevuje teprve podruhé v historii (poprvé to bylo u legendárního F1 LM). A co je naprostá novinka, poprvé je dostupný i pro otevřenou verzi Spider. Tento kit generuje o 10 % více přítlaku než standardní model, což v praxi znamená, že auto se ve vysokých rychlostech doslova přisaje k silnici.
Co všechno tenhle balíček obsahuje?
- Přepracovaný přední nárazník a splitter: Větší, dvoudílný splitter z uhlíkových vláken se stará o to, aby přední kola měla maximální přilnavost a auto ochotně zatáčelo.
- Obří zadní křídlo: Jednodílné křídlo z karbonu, posazené na vysokých pylonech, je přímým odkazem na F1 GTR. Není tu ale jen na ozdobu. Má tři polohy: standardní pro maximální přítlak, DRS pro snížení odporu vzduchu na rovinkách a funkci vzduchové brzdy při ostrém brzdění.
- Panel pod křídlem: Pod křídlem najdete další karbonový panel s otvory, které pomáhají chladit motor a usměrňují proudění vzduchu pod autem.
A pak jsou tu barvy. Každý z 61 vozů má ručně malované detaily inspirované „tygřími pruhy“ na splitteru, zrcátkách a na bocích zadního křídla.
Můžete si vybrat ze čtyř akcentních barev: červené, bílé, stříbrné nebo šedé. Absolutním vrcholem je ale „JC96 Tribute Livery“. Jde o kompletní, ručně malované zbarvení celého vozu, které přesně kopíruje design závodního vozu z roku 1996. Tuhle exkluzivitu si ale užijí jen čtyři majitelé z celé série, což z těchto aut dělá okamžitou sběratelskou raritu.
Celkový dojem dotváří nová 15ti paprsková ultralehká kovaná kola „Delta“, inspirovaná koly ze závodních F1 GTR „Longtail“, a brzdové třmeny ve zlaté barvě „F1 Gold“ s červeným logem McLaren.
Uvnitř kokpitu McLaren 750S JC96: Závodní účelnost se špetkou luxusu

Usedněte dovnitř a okamžitě pochopíte, o co tu jde. Interiér je dokonalou kombinací na řidiče zaměřené ergonomie a odkazů na odstrojený kokpit závodního F1 GTR. Všude, kam se podíváte, je Alcantara, která podtrhuje lehkost a sportovní charakter vozu.

Zlaté detaily nejsou náhodou. Pedály a přepínače jízdních režimů mají speciální zlatou povrchovou úpravu, stejně jako unikátní, číslovaná plaketa, která vám připomíná, že sedíte v jednom z pouhých 61 exemplářů. Logo McLaren 750S JC96 najdete vyšité na opěrkách hlavy a loketních opěrkách. Pro ty nejnáročnější je tu pak možnost přenést motiv „tygřích pruhů“ i dovnitř, například na volant a pádla řazení, nebo si nechat nalakovat klíč od vozu do stejné barvy.
Srdce šelmy a ostřejší drápy
Pod tou vší parádou se skrývá technika, kterou dobře známe z modelu 750S. Uprostřed uložený 4,0 litrový dvakrát přeplňovaný osmiválec dává k dobru 750 koní a 800 Nm točivého momentu. Základem je ultrapevný a lehký monokok z uhlíkových vláken a o podvozek se stará sofistikovaný systém Proactive Chassis Control III.

Možná si říkáte, že když motor zůstal stejný, výkon se nezměnil. To je sice pravda, ale charakter auta je úplně jiný. Díky masivnímu nárůstu přítlaku dokáže McLaren 750S projíždět zatáčky mnohem rychleji, je stabilnější ve vysokých rychlostech a na okruhu vám dodá mnohem víc jistoty. Není to o tom, jak rychle jedete na rovince, ale o tom, jak rychle dokážete projet zbytek okruhu.


Proč je McLaren 750S JC96 tak výjimečný?
McLaren 750S JC96 není jen další limitovaná edice. Je to ukázka toho, jak se dá mistrně pracovat s historií a jak odměnit ty nejvěrnější zákazníky na jednom z nejdůležitějších trhů.
Ačkoliv McLaren oficiální cenu nezveřejnil, je jasné, že bude výrazně vyšší než u standardního 750S, jehož cena se pohybuje kolem 320 000 až 365 000 dolarů (6.6 – 7.5 milionů Kč.
Díky svému příběhu, extrémní raritě a ruční práci divize MSO se z něj stává investiční klenot, jehož hodnota v čase jen poroste. Je to auto pro ty, kteří nekupují jen výkon a techniku, ale především příběh a emoce. A tenhle příběh je zatraceně dobrý.

Vaše komentáře
Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.