Hele, schválně. Kolikrát jste už četli o nějakém „luxusním SUV„, co má „skvělý výkon“ a „prémiový interiér“? Tisíckrát. A nakonec to bylo jen další velké auto, co se tvářilo draze.

Ale teď na to zapomeňte. Značka Zeekr, která patří pod čínského giganta Geely (jo, toho, co má pod palcem i Volvo, takže žádní amatéři), nám servíruje něco, co totálně překopává pravidla hry v segmentu ultra-luxusních SUV. Řeč je o jejich novém vlajkovém korábu, modelu Zeekr 9X.

A musím vám říct, že se mi tohle auto strašně líbí. Vypadá fakt super! Má takový ten brutální, minimalistický design, jako byste vzali Range Rover, přidali mu charisma tanku a vybavili ho technologií z roku 2035. Už na fotkách je vidět, že se jedná o skutečnou ikonu. S délkou přes 5,2 metru a rozvorem 3,1 metru je to pořádný kus železa, ale nepůsobí jen jako neohrabaný kolos. Působí hrozivě, sebejistě a neuvěřitelně luxusně.

A to je teprve začátek, protože to, co se skrývá pod tou fantastickou karoserií, to je teprve ta pravá pecka.

1380 koní v rodinném SUV? To je totální úlet!

Zeekr 9X
Zeekr 9X

Zeekr 9X je první plug-in hybrid (PHEV) od této značky, a hned při debutu se rozhodli, že půjdou rovnou na maximum. Zapomeňte na nějakých 300 nebo 400 koní. Tohle luxusní SUV má v top verzi, té Tri-Motor Hyper Edition, maximální kombinovaný výkon až 1030 kW. Když si to přepočítáte, bavíme se o zhruba 1380 koních!

Ano, slyšíte dobře. Rodinné, šestimístné SUV má výkon srovnatelný s nejlepšími supersporty na světě. A to se samozřejmě projevuje i na silnici. Zrychlení z 0 na 100 km/h? Jen 3,1 sekundy.

Když si představím, že stojím na křižovatce vedle nějakého nabušeného BMW X7 nebo Mercedesu GLS, a pak jim ukážu zadní světla s takovýmhle luxusním obrem, mám husí kůži. Ta kombinace té brutální síly a absolutního luxusu je neuvěřitelně sexy. Je to prostě auto pro lidi, kteří chtějí mít všechno – prostor, luxus, bezpečnost, ale hlavně ten pocit, že když sešlápnou plyn, tak je to katapultuje do stratosféry.

Rychlost dobíjení, která bere dech (8,5 minuty)

Většina PHEV je skvělá na papíře, ale v praxi vás na cestách potrápí pomalým dobíjením. Zeekr 9X to elegantně vyřešil a to je ten největší technologický šok.

Koukni...  5 nejdražších hotelových apartmá planety: Noc za 5.4 mega

Zeekr implementoval 900V vysokonapěťovou architekturu. Většina PHEV a dokonce i hodně čistých elektromobilů má jen 400V systém. Tahle obří voltáž je klíčová, protože umožňuje extra rychlé dobíjení i v hybridu.

Výsledkem je, že Zeekr 9X podporuje nabíjení s výkonem až 500 kW! A teď si podržte klobouky: dobijete si baterii z 20 % na 80 % za pouhých 8,5 minuty. To je rychlost, která válcuje i spoustu čistých elektromobilů, natož hybridy.

Když se k tomu přidá obrovská baterie s kapacitou až 70 kWh, dostaneme elektrický dojezd až 380 kilometrů. To je na PHEV naprosto nevídané. Můžete tak jezdit celý týden jen na elektřinu a spalovací motor si nechat jen jako pojistku nebo pro extra výkon. Celkový dojezd na palivo a baterii pak činí ohromných 1250 km.

Tenhle Zeekr konečně vyřešil to dilema: už nemusíte dělat kompromisy mezi flexibilitou spalovacího motoru a čistotou a rychlostí nabíjení elektromobilu. 9X vám dá obojí v absolutní špičce.

Kabina Business Class: Luxus, co mění pravidla

Tohle auto není jen o technice, ale hlavně o zážitku uvnitř. Interiér je naprostý koncert luxusu a detailů. Zeekr 9X nabízí prostornou třířadovou kabinu se šesti sedadly, které říká Cloud Lounge.

Představte si to: Sedadla ve druhé řadě jsou navržena jako Zero-Gravity (beztížná) křesla. Jsou potažena tou nejjemnější kůží Nappa a nabízejí neuvěřitelnou 22bodovou masáž. To je úroveň luxusu, kterou najdete spíš v první třídě letadla než v autě. Ve vyšších výbavách dokonce můžete mít otočná sedadla!

A co zábava? Cestující vzadu se nebudou nudit ani vteřinu. Mají k dispozici obří, posuvný, 17palcový centrální OLED displej. Pro milovníky hudby je tu audiofilní systém Naim s 32 reproduktory a výkonem 3800W, navíc s podporou Dolby Atmos.

Ale to nejlepší je akustika. Díky aktivnímu potlačení hluku motoru a silnice je uvnitř 9X ticho srovnatelné s čistě elektrickým vozem. Můžete si pustit film, nechat si namasírovat záda a užívat si koncert od Naim – to je zkrátka zážitek, který si kupujete.

Zeekr se tady rozhodl nekonkurovat jen Němcům, ale rovnou celému segmentu ultra-luxusních vozů. A tenhle interiér je naprosto přesvědčivý argument!


Jízdní magie a bezpečnostní pevnost Zeekru 9X: Podvozek, který umí čarovat

Víte, postavit auto, které váží skoro tři tuny (pohotovostní hmotnost se pohybuje mezi 2,8 až 3,1 tuny), a donutit ho jet z nuly na sto za 3,1 sekundy, je jedna věc. Ale zajistit, aby se to auto nerozkymácelo v první zatáčce jako loď na rozbouřeném moři, to je věc druhá. A tady nastupuje ta pravá technická paráda od Zeekru.

Zeekr 9X je vybaven takzvaným Haohan AI Digital Chassis. Nejde jen o marketingový název, ale o komplexní systém, který má za úkol proměnit plavbu v tomhle obřím SUV na komfortní, ale zároveň stabilní zážitek.

Koukni...  XTB recenze: Je to stále nejlepší broker v Česku?

Tady se šetřit nezačalo. Standardem je pokročilé vzduchové odpružení. To je základ luxusního komfortu, které dokáže žehlit nerovnosti na silnici a udržovat neustále optimální světlou výšku.

Ale ten skutečný trik se skrývá v aktivním stabilizátoru, tedy v Active Roll Control. Tenhle systém používá 48V architekturu a aktivně bojuje proti náklonům karoserie. Když si představíte, jakou setrvačnost má auto s váhou tři tuny v zatáčce, je tahle aktivní kontrola kritická.

Díky ní slibuje Zeekr plynulou jízdu na dálnici a fantastickou stabilitu i při dynamičtějším stylu. Zkrátka, abyste si těch 1380 koní mohli užít, a ne abyste se u toho báli, že skončíte v příkopu.

Zeekr 9X – Pancéřování 21. Století

zeekr 9x tech 6 800x450

Když už jsme u té stability, musíme se zastavit u bezpečnosti. Vzhledem k rozměrům a váze se v 9X budete cítit jako v pevnosti, ale Zeekr to potvrdil i na papíře.

Karoserie využívá speciální konstrukci, kterou nazvali Haohan Safety Armor. Tenhle systém si připsal prvenství ve světovém měřítku, když úspěšně zvládl první čtyřcestný crash test prováděný při rychlosti 105 km/h. To ukazuje, že se nejedná jen o velké a těžké auto, ale o promyšlenou a testovanou pevnost.

Navíc to auto dostalo i nové aktivní ochranné prvky, jako je třeba systém kontroly bočního větru (Crosswind Control) nebo automatické vyhýbání se překážkám. Takže 9X se aktivně snaží, abyste se do žádné kolize vůbec nedostali. Za mě obrovské plus.

Pět očí do budoucnosti: Zeekr 9X sází na L3 autonomii

Je jasné, že do auta s takovým výkonem a luxusem musíte dostat i ty nejlepší asistenční systémy. Zeekr tady nešel cestou kompromisu a ukázal, že má ambice v oblasti autonomního řízení.

Vůz používá vyspělý systém Zeekr G-Pilot, přičemž nejvyšší specifikace Hyper Edition má systém G-Pilot H9, který je označen jako L3-ready.

A teď to hlavní – hardware. Pro podporu L3 systémů potřebujete zkrátka vidět do dálky i do stran. Proto má 9X na palubě úctyhodné pole senzorů: celkem pět jednotek LiDAR. Jeden z nich je navíc senzor s ultra dlouhým dosahem, který vidí až na vzdálenost 300 metrů.

Pět LiDARů je na SUV extrémní redundance a jasně to signalizuje, že Zeekr počítá s budoucím plným využitím Level 3 autonomie, jakmile to regulace v Číně, a doufejme, že jednou i v Evropě, umožní.

Ta myšlenka, že jednou pustím volant, zatímco mi auto masíruje záda a já koukám na film na 17palcovém OLED displeji, je prostě fantazie!

Cenová palma, která ničí konkurenci (A kdy ho uvidíme v evropě?)

Asi vás zajímá, kolik tenhle technologický zázrak stojí. A tady přichází další šok, který vysvětluje, proč byl Zeekr 9X v Číně takový hit.

Koukni...  Nejlepší luxusní vily v Evropě pro rodinnou dovolenou

Cenová strategie Zeekru je naprosto disruptivní. V Číně se ceny pohybují v rozsahu 455 900 až 589 900 RMB (přibližně 64 000 až 83 000 USD, podle kurzu v době uvedení).

Varianta (Čína)Výkon (kW)Zrychlení (0–100 km/h)Cena (USD ekvivalent)
Max660 kW3,9 scca $64 000
Hyper1030 kW3,1 scca $78 500

Porovnejte si to: Za cenu, kterou byste v Evropě zaplatili za slušně vybavené prémiové SUV střední třídy (třeba Audi Q7 nebo BMW X5), dostanete v Zeekru 9X full-size vlajkovou loď s výkonem hyperauta, L3-ready autonomií a audio systémem Naim s 32 reproduktory.

Tohle je ten důvod, proč Zeekr zaznamenal 42 667 předobjednávek během první hodiny od spuštění. To je prostě šílená poptávka!

A kdy Zeekr 9X zaparkuje u nás?

Teď k té nejdůležitější a zároveň nejméně veselé části. Zeekr se do Evropy už vydal – má designové centrum ve Švédsku a je aktivní v severských zemích, Německu nebo Francii. Zatím ale sází hlavně na čistě elektrické modely 001 a X.

Uvést tak komplexní hybridní monstrum, jako je 9X, na evropský trh, je bohužel komplikovanější. Evropa má přísné homologační předpisy, zvláště pro takto výkonné hybridní systémy a pro ty L3-ready asistenční systémy.

Navíc, a to je ten největší strašák, Evropská unie zavedla vysoká cla na dovoz elektromobilů a hybridů z Číny. Tahle cla dramaticky zdražují jakékoliv auto dovážené z Číny. U luxusního modelu, jako je 9X, by se ta cenová výhoda, kterou má v Číně, mohla rychle rozplynout.

Můj odhad, kdy ho uvidíme v ČR? Vzhledem k těmto překážkám, vysoké poptávce v Číně a nutnosti vyřešit celní a homologační spory, bych nečekal Zeekr 9X v České republice a na dalších menších evropských trzích dříve než na konci roku 2026.

Nejdřív se musí usadit v Německu a dalších velkých státech.

Závěrečný verdikt: Budoucnost dorazila z Číny

Ať už Zeekr 9X dorazí do Evropy kdykoliv, je to auto, které musíme brát smrtelně vážně. Tenhle model je technologická bomba, která mění definici luxusního SUV. Kombinace brutálního výkonu, absolutně bleskového nabíjení a interiéru hodného šejka, to je něco, co se zatím žádné jiné automobilce nepovedlo sbalit do jednoho vozu.

Zeekr 9X je prostě cool. Je to ten typ auta, na který budete ukazovat prstem a říkat: „Tak tohle je ta budoucnost!“ A já jsem z toho naprosto nadšený. Přeji vám, ať máte příležitost si ho někdy prohlédnout naživo!

automato
Reklama AutoMato


Vaše komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.


Přispějte svým komentářem

author avatar
Petr Venclik Tech & VPN & Cybersecurity Blogger
Píšu o technologiích, VPNkách, ochraně soukromí a bezpečnosti na internetu. Všechno, o čem mluvím, si sám testuju - doma, v práci i na cestách. Sdílím tipy a triky, které opravdu fungují, a hodnotím služby podle reálných zkušeností, ne podle reklamních řečí. Baví mě propojovat IT, umělou inteligenci, cestování, marketing a moderní životní styl do jednoho funkčního celku. Věřím, že technologie mají život usnadňovat, ne komplikovat a právě o tom jsou mé články na tomto webu.