Když jsem poprvé přivezl svou Teslu domů, představoval jsem si, jak ji budu každé ráno probouzet plnou „nádrží“ a bezstarostně vyjíždět do světa. Brzy jsem ale zjistil, že nabíjení není jen o připojení kabelu. Jde o tanec mezi výkonem, životností baterie a chytrou technologií – zvlášť když máte dva wallboxy (jeden od Tesly, druhý od Solaxu) a každý se chová zcela jinak. Pojďme se podívat, jak vybalancovat rychlost, efektivitu a pohodlí tak, aby vaše Tesla fungovala jako švýcarské hodinky ještě za deset let.

1. Proč rychlost není vždy výhrou? Základy domácího nabíjení u elektroaut

Domácí nabíjení připomíná maraton, ne sprint. Zatímco na cestách oceníte rychlonabíječku s výkonem 250 kW, doma je klíčové najít „zlatý střed“. Tesla doporučuje pro každodenní použití limit 20% – 80 % kapacity baterie (kromě LFP baterií, které naopak můžete sem tam nabít na 100 %). Proč? Lithium-iontové články stárnou rychleji, pokud je dlouhodobě vystavujete extrémním stavům nabití.

fotovoltaické elektrárny na klíč pro rodinné domy od společnosti SEFY. Obrázek zobrazuje solární panely na střeše a obsahuje text: ‚Fotovoltaické elektrárny na klíč pro rodinné domy, slunce jako zdroj energie již od 160 000 Kč, vlastní vývoj špičkové regulace, 7 let zkušeností, tisíce spokojených klientů.‘ Na pravé straně je tlačítko s textem ‚Získat nabídku‘.

Jaký mám doma výkon domácích wallboxů od Tesly a Solaxu

  • Tesla Wallbox až 11 kW (třífázové nabíjení): Ideální pro většinu domácností. Baterii nabijete přes noc (např. z 20 % na 80 % za 4–5 hodin) a zároveň minimalizujete tepelné zatížení, které degraduje články. Na druhou stranu neumí přepnout na nabíjení pouze z FVE sluníčko 🙁
  • Solax Wallbox až 22 kW: Sice lákavý výkon, ale ne každá domácnost má třífázové připojení s dostatečnou kapacitou 3x32A jako já. Nicméně co je asi důležité říct, že vyšší proud zvyšuje ztráty při přenosu energie, takže i na 22kW sice nabíjíte rychleji, ale ztráty jsou tam mnohem vyšší než při pomalejším nabíjení.
Koukni...  Jak rozluštit kontrolky v autě: Průvodce pro zmatené řidiče ✅

Můj domácí tip: Pokud máte fotovoltaiku, spojte wallbox s energií ze slunce. Solax umožňuje nastavit prioritu nabíjení z fotovoltaiky, zatímco Tesla Wall Connector tuto funkci postrádá – což mě přivádí k dalšímu bodu.

2. Proč je Tesla Wall Connector „hloupý“ a jak ho přelstít?

Můj Tesla Wall Connector vypadá stylově, ale inteligencí připomíná kalkulačku z 90. let. a to fakt nekecám! No kupoval jsem ho dříve než Teslu a FVE :). Nemůžete mu nastavit maximální proud, prioritu nabíjení ani synchronizaci s fotovoltaikou. Na rozdíl od Solaxu, kde si přes aplikaci určím přesnou ameráž, Tesla nabízí jen základní funkce. Co s tím?

Řešení pro „hloupější“ wallbox:

  1. Omezte výkon přímo v autě: V nastavení Tesly můžete snížit maximální proud.
  2. Využjte chytrou zásuvku: Přidejte mezi wallbox a auto externí zařízení, které výkon reguluje.
  3. Nabíjejte v noci: Nastavte levný tarif a nechte auto „žrát“, když je elektřina nejlevnější.

Moje zkušenost: Kombinuji Solax pro denní nabíjení z fotovoltaiky čistě zdarma ze sluníčka a Tesla Wall Connector když jsou plné baterky z FVE. Díky tomu je můžu kombinovat… a klidně i střídat :). Nicméně vám doma jistě bude stačit 1 wallbox a určitě bych nedoporučil kupovat právě ten od Tesly, ale když už si budete kupovat tak fakt chytrou 22tku Solax, na které jde nastavit vše přímo v aplikaci.

3. Teplota, čas a další neviditelní hráči

Rychlost nabíjení ovlivňují i faktory, které snadno přehlédnete:

  • Teplota baterie: Ideální rozsah je 20–40 °C. V zimě nabíjejte hned po jízdě, kdy je baterie zahřátá.
  • Stav nabití: Baterie přijímá nejvyšší výkon při 10–30 %. Nad 50 % se rychlost nabíjení snižuje.
  • Typ baterie:
    • LFP (LiFePO4): Nabíjejte na 100 % alespoň jednou týdně. Tyto baterie nemají problém s degradací při plném nabití.
Koukni...  Elektrický MB G-Class EQ: Budoucnost off-roadu je tady!

Varování: Časté rychlonabíjení zkracuje životnost baterie!


4. Solax vs. Tesla Wall Connector: Bitva titánů v mé garáži

Solax X3-Hybrid je jako švýcarský nožík – nabízí detaily, které Tesla postrádá:

  • Nastavení výkonu: Solax umožňuje přesné řízení, Tesla ne.
  • Integrace s fotovoltaikou: Solax automaticky využívá solární energii, Tesla čeká na pokyn a podle toho jak ji máte zapojenou!
  • Design: Tesla vypadá lépe, ale Solax je násobně funkčnější.

Příklad: Když vyrobím přebytek energie ze solárů, Solax ji pošle do auta, baterek FVE a pokud je auto i baterky plné, tak doma do 300 litrového boileru (jednoduše do vody).

fotovoltaické elektrárny na klíč pro rodinné domy od společnosti SEFY. Obrázek zobrazuje solární panely na střeše a obsahuje text: ‚Fotovoltaické elektrárny na klíč pro rodinné domy, slunce jako zdroj energie již od 160 000 Kč, vlastní vývoj špičkové regulace, 7 let zkušeností, tisíce spokojených klientů.‘ Na pravé straně je tlačítko s textem ‚Získat nabídku‘.

5. Časté chyby: Proč vaše Tesla stárne rychleji než vy

  • Nabíjení na 100 % „jen pro jistotu“: Pro ne-LFP baterie je to zbytečná zátěž.
  • Ponechání auta vybitého pod 10 %: Baterie se může poškodit.
  • Ignorování teploty: Nabíjení v mrazu snižuje kapacitu. Nabíjení při -10 °C sníží kapacitu baterie o 20 %

Náprava: Nastavte si limit nabití (80 %) a dobíjejte, když je baterie teplá.


Závěr: Najděte svůj rytmus

Nejlepší rychlost pro nabíjení Tesly doma? Záleží na vašem životním stylu. Já víceméně v 95% případech využívám 7,4 kW ze Solaxu přes den z FVE. Proč 7,4 kW když Solax umí 11 kW? Protože mám odsledované, že při tomto výkonu jsou nejnižší ztráty mezi wallboxem a a baterií naší Tesly.

Pamatujte: Baterie je srdcem elektromobilu. Krmte ji s rozvahou, a odmění se vám dlouhými kilometry bez výmluv. Až příště budete krmit Teslu u wallboxu, vzpomeňte si – někdy méně znamená více. ⚡ (Samozřejmě to neplatí pokud někam jedete a jste na superchargerech).

Srovnáním povinného ručení můžete ušetřit až 50 % 🔥

Srovnejte si nabídky během minuty a zjistěte, kolik můžete ušetřit na pojištění svého auta.

Driveto.cz

Nejčastější dotazy

Proč Tesla nedoporučuje nabíjet na 100 %?

Plné nabití (kromě LFP baterií) zrychluje degradaci lithium-iontových článků. Ideální rozsah pro každodenní použití je 20–80 %. Výjimkou jsou LFP baterie, které naopak potřebují občasné nabití na 100 % pro kalibraci.

Můžu nabíjet Teslu v zimě?

Ano, ale baterie by neměla být příliš studená. Nejlepší je nabíjet hned po jízdě, kdy je zahřátá. Pokud auto stojí venku v mrazu, nabíjení bude pomalejší a kapacita dočasně klesne.

Jak využít fotovoltaiku k nabíjení?

Pokud máte Solax nebo jiný chytrý wallbox, můžete nastavit prioritu nabíjení z vlastní solární elektrárny. Tesla Wall Connector tuto funkci nemá, ale lze ji obejít externími regulátory.

Proč se mi Tesla doma nabíjí pomaleji než obvykle?

Může za to: Omezení v nastavení (zkontrolujte limit proudu v autě nebo wallboxu), Nízká teplota baterie (v zimě zpomalí nabíjení), Vysoký stav nabití (nad 50 % klesá rychlost).


Vaše komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.


Přispějte svým komentářem