Někdo kupuje veterány kvůli sběratelství, jiný kvůli zvuku motoru a jiný proto, že ví, že za tím autem je příběh. A vozy Bentley mezi lety 1920 a 1950? Ty mají příběhů na rozdávání. Od legend Le Mans přes královské limuzíny až po poslední mechanické klenoty před válkou. Tady je velký přehled toho nejlepšího, co Bentley v první polovině 20. století vytvořil, včetně tehdejších cen a přepočtu na dnešní hodnotu.
1. Bentley 3.0 litru (1921–1929)

První vůz, co kdy Bentley vyrobil, a rovnou auto, které si získalo respekt i slávu. Tenhle čtyřválec s objemem tři tisíce kubíků byl postaven pro výkonnost, ale zároveň se nebál komfortu. Jezdil s ním slavný tým „Bentley Boys“ a vyhrál závod 24 hodin Le Mans už v roce 1924.
Základní specifikace Bentley 3.0
- Čtyřválcový motor s výkonem kolem 70 až 80 koní
- Maximální rychlost u sportovní verze přes 130 km/h
- 4stupňová manuální převodovka
- Na svou dobu pokročilé brzdy na všech kolech
Kolik stál tehdy?
- Samotný podvozek stál kolem 1 050 liber
- Za karoserii od renomovaného karosáře se platilo přibližně dalších 400 až 600 liber
- Celková cena se tak pohybovala okolo 1 500 až 1 700 liber
Kolik by stál dnes?
- Při započtení inflace a změny hodnoty peněz vychází dnešní ekvivalent na 120 až 170 tisíc liber
- To znamená přibližně 4 až 5,5 milionu korun
2. Bentley 4.5 (1927–1931)



Tahle „čtyřapůlka“ je jeden z nejikoničtějších modelů značky vůbec. Robustní, výkonné auto s motorem, který zvládal závodní trať i každodenní silnice. Existovala i verze s kompresorem, tzv. Blower Bentley – a to už byla raketa.
Základní specifikace Bentley 4.5
- Čtyřválec s objemem 4 400 kubíků
- Ve standardu výkon kolem 110 koní, s kompresorem až 240 koní
- Maximálka u závodních verzí přesahovala 160 km/h
- Rám s rozvorem více než 3 metry, ideální pro karosářské úpravy
Cena v době uvedení na trh
- Standardní verze stála kolem 1 400 liber
- Výbava, karoserie a úpravy mohly cenu výrazně navýšit
Dnešní hodnota Bentley 4.5
- Po přepočtu inflace vychází na 84 až 140 tisíc liber
- Přibližně 2,8 až 4,6 milionu korun
- Na aukcích dnes Blower Bentley běžně překonávají hranici deseti milionů
3. Bentley 8.0 (1930–1932)



Vrchol techniky a luxusu před krachem značky. Tenhle stroj měl motor s osmi tisíci kubíky, který byl v té době největší v britském silničním autě. Auto dokázalo jet přes 160 km/h – a to i s luxusní čtyřdveřovou karoserií. Šlo o poslední model vyvinutý firmou Bentley předtím, než ji převzal Rolls-Royce.
Technické parametry Bentley 8.0
- Šestiválec s výkonem kolem 220 koní
- Obrovská kapacita a síla, s tichým a kultivovaným chodem
- Vyráběl se ve velmi malých sériích – vzniklo jen asi 100 kusů
- Všechny měly karoserie na míru
Cena Bentley 8.0 tehdy
- Samotný podvozek stál kolem 1 850 liber
- Karoserie dle výběru mohla přidat stovky až tisíce liber
Cena Bentley 8.0 dnes
- Orientačně 150 až 185 tisíc liber
- V přepočtu 4,9 až 6,1 milionu korun
- Reálně? Na aukcích dosahuje běžně ceny kolem 10 až 20 milionů, podle stavu a původu
4. Bentley 3.5 (1933–1939)

První model tzv. „Derby Bentley“, vyráběný už pod taktovkou Rolls-Royce. Už to nebyl surový sportovní vůz, ale stylová limuzína pro bohatého gentlemana. Elegantní, výkonné a překvapivě svižné auto s důrazem na kvalitu zpracování.
Co uměl Bentley 3.5
- Šestiválcový motor s objemem 3 700 kubíků
- Výkon odpovídal přibližně 115 koním
- Krásné karoserie od Park Ward, Hooper nebo Vanden Plas
- Podvozek s měkkým odpružením a hladkou jízdou
Cena Bentley 3.5 v roce 1933
- Cca 1 500 liber v základu
Cena dnes
- Aukční prodeje mezi 100 až 180 tisíci liber
- V korunách to odpovídá 3,3 až 6 milionům
- Zajímavé je, že sběratelé vyhledávají právě ručně stavěné verze s původní karoserií

5. Bentley 4.25 (1936–1939)
Pokračování modelu 3.5, ale s větším objemem motoru a často ještě luxusnější výbavou. Tohle auto si objednávali filmové hvězdy, byznysmeni a aristokraté. Mnohé vozy měly zcela unikátní karoserie, často ve stylu kupé, cabriolet nebo aerodynamické „fastbacky“.
Technické informace Bentley 4.25
- Šestiválec, výkon kolem 130 koní
- Délka přes 5 metrů, váha přes 1,8 tuny
- Mimořádná kvalita interiéru – leštěné dřevo, kůže, tlumení hluku
- Vozy byly téměř vždy zakázkově vyráběné
Kolik stál tehdy?
- Přesné ceníky se liší, ale cena byla vyšší než u 3.5 – tedy určitě přes 1 800 liber
Kolik stojí dnes?
- Některé vozy byly prodány i za 700 až 800 tisíc dolarů
- Průměr se pohybuje kolem 200 tisíc dolarů, tedy cca 4 až 5 milionů korun
Bentley Mark VI (1946–1952)

První poválečný Bentley. A taky první, který se nevyráběl jen jako podvozek pro karosáře, ale i jako kompletní vůz s tovární karoserií. Tímto modelem značka vstoupila do nové éry – komfortní, elegantní, s důrazem na tichý chod a pohodlí.
Základní údaje Mark VI
- Řadový šestiválec s objemem 4 300 až 4 600 kubíků
- První celokovová karoserie „ze série“
- Výkon kolem 130 koní
- Interiér s klasickým britským stylem: dřevo, kůže, analogové budíky
Cena Mark VI v roce 1946
- Základní cena byla 4 038 liber včetně daně
Cena Mark VI dnes
- Při přepočtu na současnou hodnotu zhruba 160 až 200 tisíc liber
- V přepočtu tedy 5 až 6,5 milionu korun


Přehled cen: Kolik ty vozy stály a kolik dnes
| Model | Rok výroby | Dobová cena (libry) | Dnešní hodnota (Kč) |
|---|---|---|---|
| Bentley 3.0 | 1921–1929 | 1 500–1 700 | 4–5,5 milionu |
| Bentley 4.5 | 1927–1931 | cca 1 400 | 2,8–4,6 milionu |
| Bentley 8.0 | 1930–1932 | cca 1 850 | 5–6 milionů (i více) |
| Bentley 3.5 | 1933–1939 | cca 1 500 | 3–6 milionů |
| Bentley 4.25 | 1936–1939 | 1 800+ | 4–7 milionů (až 15+) |
| Bentley Mark VI | 1946–1952 | 4 038 | cca 5,5–6,5 milionu |

Vaše komentáře
Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.