Jestli jste někdy zažili, jak vypadá chaos při nějaké velké katastrofě, určitě mi dáte za pravdu – všechno je najednou vzhůru nohama, hluk, stres, lidi se rozbíhají na všechny strany. A právě v tuhle chvíli přijíždí na scénu žlutý kolos, který z dálky připomíná spíš nějaký sci-fi stroj než sanitku. Jenže když se Golem rozloží, začne všechno dávat smysl. Najednou místo zmatku vzniká centrum, kde to šlape, kde má každý svoje místo, a kde se opravdu zachraňují životy. A přesně tohle mě na Golemovi úplně dostává.


Golem: Ocelové srdce pražské záchranky

Co si budeme povídat, když jsem o Golemovi slyšela poprvé, tak jsem si představila prostě nějaký pořádně velký záchranářský kamion. Ale už první pohled na jeho výbavu mi ukázal, jak moc jsem se spletla. Tohle není jen obří sanitka, ale doslova pojízdná nemocnice, která zvládne rozběhnout zásah i tam, kde byste čekali maximálně improvizovaný stan a pár skládacích lehátek.

Oficiální označení Golema je „Modul pro hromadná neštěstí“, zkráceně MHN. To slovo „modul“ je hodně důležité. Golem totiž není na místě proto, aby jen co nejrychleji naložil zraněné a upaloval do nemocnice. Jeho hlavní úkol je úplně jinde – dorazit do centra dění, všechno rozbalit a postavit doslova ostrov bezpečí a špičkové medicíny.

Golem záchraná služba

Přiveze s sebou všechno od kyslíku přes elektřinu, místo na spaní až po kompletní řídicí centrum. A tohle všechno nemá žádný jiný stroj na světě v takhle komplexním balení.

Proč je Golem tak unikátní?

Záchranářská praxe zná dvě základní strategie, když dojde na hromadné neštěstí. První je „scoop and run“ – posbírat všechny zraněné a okamžitě je odvézt do nejbližší nemocnice. Jenže když se na urgentu objeví během pár minut dvacet těžkých případů, může se stát, že celý systém zkolabuje.

A přesně tady přichází na řadu Golem. Ten funguje jako nárazník – přímo na místě vybuduje polní JIPku, kde se všechno stabilizuje, třídí a až když je jasné, že pro každého pacienta je místo, vyráží záchranky do konkrétních nemocnic.

Rozložený Golem

Golem není unikátní jen v Česku. Když jsem se ptala záchranářů, proč je pro odborníky po celém světě takovým magnetem, odpověď byla jasná: žádné jiné zařízení takhle chytře nekombinuje pět klíčových oblastí v jednom. V Golemovi najdete:

  • prostor pro akutní péči – místo na 12 lůžek s přímou napojeností na kyslík a elektřinu,
  • řídicí centrum – hlavní „mozek“ zásahu, kde se setkávají velitelé všech složek,
  • dispečerské pracoviště – místo pro komunikaci a monitoring situace v reálném čase,
  • technické zázemí – kompletní soběstačnost na elektriku, vodu i kyslík,
  • zázemí pro odpočinek – kuchyňka, sprcha, klimatizace, aby záchranáři zvládli několikadenní zásah.
Koukni...  Jak shodit kila navíc po Vánocích? Návod, co fakt zabírá!

Jak Golem vznikl a kdo mu dal jméno?

Za zrodem Golema stojí nejen snaha vymyslet něco unikátního, ale taky odvaha jít vlastní cestou. Po útocích 11. září začala pražská záchranka přemýšlet, jak by zvládli opravdu velkou krizovou situaci, a došlo jim, že v arzenálu něco zásadního chybí.

Místo nákupu nějakého cizího řešení vznikl nápad postavit modul přesně podle potřeb českého prostředí. Oslovili firmu KOV Velim, rodinný podnik s tradicí, a výsledkem byla za pouhý rok práce nová žlutá legenda. Do služby se Golem zařadil v roce 2006 za cenu, která v porovnání s tím, co všechno umí, působí vlastně dost skromně – 17,5 milionu korun.

Jméno Golem nevymýšlel žádný PR tým, ale rozhodla o něm veřejnost v anketě, což je hrozně sympatické. Ocelový Golem tak symbolicky navazuje na pražského hliněného ochránce a za těch pár let se stal skoro až maskotem celé pražské záchranky.


Co se skrývá uvnitř Golema? Anatomie moderního ochránce

Když Golem přijede na místo, na první pohled vypadá jako klasický kamion, ale během necelé půlhodiny se promění v plnohodnotné krizové centrum, a to prakticky pod rukama jediného člověka s dálkovým ovládáním. Celý návěs se rozloží, vznikne polní nemocnice, do které se vejde 12 těžkých pacientů najednou.

Uvnitř Golema

Hlavní části Golema

1. Třídicí prostor

Tady začíná první kontakt se zraněnými – probíhá tzv. triáž, tedy třídění podle závažnosti. Na 12 lůžkách se starají hlavně o těžké případy, všechny mají k dispozici kyslík, zásuvky na přístroje a všechno, co je potřeba pro první stabilizaci.

2. Štábní místnost

V přední části je klimatizovaný „štáb“, kde se sejdou velitelé záchranky, policie i hasičů. Najdete tady velkou obrazovku, kuchyňku s ledničkou a mikrovlnkou, prostě takové velitelské centrum pro všechny možné scénáře.

3. Dispečink

Tohle je asi moje oblíbená část – výsuvná prosklená věž s přehledem o celém dění. Dispečerky tu mají kompletní přehled o tom, kolik je kde pacientů, co se děje v okolních nemocnicích, a komunikují v reálném čase s celou Prahou. Odsud se řídí celý zásah.

4. Strojovna

Zadní část je technické srdce Golema. Díky vlastnímu agregátu, obrovským nádržím na vodu a naftu, kyslíku i odpadu je Golem zcela soběstačný minimálně na 24 hodin, ale většinou zvládne i několikadenní zásah. Všechny přístroje běží, klimatizace, topení i sprchy – tady opravdu nehrozí, že by někdo skončil bez energie nebo vody.


Golem v číslech: Nejzásadnější fakta na první pohled

Roztažený stan Golema
ParametrČíslo / údajPoznámka / přirovnání
Rok zařazení do služby2006Slouží už přes 18 let
Výkon motoru390 kW (530 koní)Stejně jako dvě běžná SUV dohromady
Pohon6×6Všechna kola hnaná – i do těžkého terénu
Celková hmotnostaž 35 000 kgSkoro jako menší vlaková lokomotiva
Délka soupravy14,02 mDélka menšího autobusu
Šířka v rozloženém stavu9,8 mŠirší než většina rodinných domů
Výška (rozložený)5,1 mJako dvoupatrový dům
Počet lůžek12Každé s kyslíkem a elektřinou
Soběstačnost24–72 hodinPodle režimu a zatížení
Nádrž na naftu600 lJako 10 osobních aut
Nádrž na pitnou vodu800–840 lVystačí na desítky sprchování a vaření
Odpadní voda1200 lKompletní okruh na několik dní
Počet lidí na obsluhu1 (řidič-operátor)Kompletní rozložení zvládne jeden člověk
Osvětlovací stožár9,5 mOsvětlí celé okolí při zásahu
Průměrná doba rozkladucca 30 minutOd příjezdu po plně funkční nemocnici
Cena při pořízení17,5 milionu KčVčetně vybavení a vývoje
Mladší sourozenciFénix & DakarMenší speciály pro hromadný transport

Golem v terénu: Příběhy, které berou dech

Co je na Golemovi úplně fascinující, to je jeho akční minulost. Rozhodně to není stroj, který stojí někde v garáži a vyjíždí jednou za deset let. Naopak – do akce vyráží častěji, než byste čekali.

Tornádo na Moravě 2021

Tornádo na Moravě a Golem

Snad každý má ještě v živé paměti apokalyptické obrázky z Moravy po ničivém tornádu. Právě tady Golem ukázal, proč je jeho role tak důležitá. Tvořil doslova srdce celé záchranné operace, devět dní poskytoval základnu, kde se střídaly stovky záchranářů, hasičů i policistů. Tam, kde nic jiného nefungovalo, kde nebyla elektřina ani voda, byl Golem skutečně ostrovem naděje.

Požár v Hřensku 2022

Požár Hřensko Golem

O rok později zvládl úplně jiný typ zásahu – obří požár v Českém Švýcarsku. V létě, kdy bylo vedro na padnutí, se Golem proměnil hlavně v zázemí pro vyčerpané hasiče. Tady si mohli odpočinout, doplnit tekutiny a nechat si ošetřit drobná i vážná zranění.

Střelba na Filozofické fakultě 2023

Střelba filozofická fakulta Golem

Někdy je katastrofa úplně jiného druhu. Při šoku, který způsobila střelba na filozofické fakultě v Praze, byl Golem u zásahu do deseti minut. Poskytl zázemí pro první třídění a stabilizaci dvaceti pěti zraněných, z nichž deset bylo v kritickém stavu. Bez dokonalé organizace a techniky, kterou Golem nabízí, by všechno bylo mnohem složitější.

Každý den trávíme hodiny surfováním po internetu: v práci, doma, v kavárně, ve městě i při cestování. Připojujeme se všude k internetu i na veřejných wifi a ani si neuvědomujeme, jak snadno můžeme přijít o svá data, údaje i soukromí. Bezpečí na internetu není luxus, ale už dávno nutnost! 🌐🚀

Chraňte svá data, než bude pozdě skrze VPN! 🔒 Vyzkoušejte NordVPN se slevou 77% + 3 měsíce bonus zdarma nebo CyberGhost se slevou 82 % + 3 měsíci zdarma či ExpressVPN se slevou 61% + 6 měsíci bonus zdarma. Pokud nebudete spokojeni, každá z těchto VPN garantuje vrácení peněz + je přímo námi otestována!

Jeden muž, jeden kolos: Kdo řídí Golema?

Někdy mám pocit, že řidič Golema by si zasloužil vlastní marvelovku. Vážně. Všechno, co tenhle kolos umí, stojí a padá na jednom jediném člověku. Není to „jen řidič“, ale vlastně superhrdina na dálkové ovládání.

Koukni...  Boeing 777: Odhaleno! Vše o motorech, ceně i doletu

Tenhle člověk zvládá bezpečně projet se skoro třicetitunovým monstrem přes zacpanou Prahu, a pak během pár minut rozloží pojízdnou nemocnici, rozběhne generátor, napojí kyslík, rozjede všechny přístroje, nachystá lůžka – a to všechno často ve stresu, v noci, pod tlakem a v terénu, kde by se leckdo ztratil i s běžnou navigací.

Stát se řidičem Golema není pro každého. Nestačí „jen“ řidičák na kamion – musíte projít speciálním kurzem pro záchranku, kde do vás za pár set hodin nacpou všechno od místopisu Prahy přes krizové situace, až po práci s technikou, kterou většina lidí v životě neviděla. A hlavně musíte být psychicky v pohodě – žádné zmatky, žádné „to nezvládnu“. Protože když Golem vyjede, jde vždycky o všechno.


Golem a vychytávky, o kterých jste asi neslyšeli

Tohle mě fakt baví. Když jsem se ptala na různé „perličky“ kolem Golema, vždycky se našlo něco, co mě překvapilo. Třeba že konstrukce střechy je tak bytelná, že by podle techniků zvládla i lehký vrtulník Robinson. Jasně, nikdy to nikdo nezkoušel a ani neplánuje, ale už to, že tohle vůbec napadne řešit, ukazuje, jak přemýšleli nad každým detailem.

Další zajímavost? Golem má vlastně sourozence! Pražská záchranka má ještě dva speciály – Fénix a Dakar. Ty jsou menší, spíš na hromadný transport pacientů, ale při velkých zásazích často vyrážejí společně.

A pak je tu osvětlovací stožár. Když je potřeba pracovat v noci nebo v hustém kouři, stožár vyjede do výšky skoro deseti metrů a zalije okolí světlem. Původní halogeny postupně nahrazují LEDky, takže Golem v noci doslova září jako maják.

Za zmínku stojí i systém peer podpory – po psychické stránce je tahle práce extrémně náročná, takže vyškolení kolegové pomáhají zpracovat náročné zážitky přímo mezi sebou. Protože každý hrdina si zaslouží nejen obdiv, ale taky podporu.


Budoucnost záchrany: Co čeká Golema dál?

Od roku 2006 už Golem prošel několika modernizacemi. Největší zlom nastal v roce 2020, kdy dostal silnější tahač, ale technologie se posouvají dál pořád. Plánuje se další vylepšení hlavně uvnitř návěsu, aby držel krok s tím nejlepším, co současný svět záchranářské techniky nabízí.

Koukni...  Kampa a Čertovka: Pražské Benátky, nejromantičtější kouty

A nejen technika – pražská záchranka pravidelně trénuje velké scénáře, kde si celý zásah zkouší nanečisto. Jedno z posledních cvičení mělo dokonce název „Golem 2023“ a simulovalo teroristický útok v centru Prahy.

Drony, chytré aplikace, telemedicína – to všechno jsou trendy, které v příštích letech budou ještě víc proměňovat zásahy u velkých katastrof. Ale jedno zůstává stejné: pořád jsou to lidi, kdo stojí v první linii, a Golem je jejich nejspolehlivější parťák.


Závěrem: Symbol odvahy a solidarity

Na Golemovi mě nejvíc fascinuje, že není jen kus oceli a technologie. Je to symbol – české šikovnosti, odvahy, připravenosti i obrovské solidarity. Je to připomínka, že když jde opravdu do tuhého, pořád máme v záloze někoho (nebo něco), co dokáže v chaosu vytvořit ostrov bezpečí.

A já osobně doufám, že Golem zůstane ještě dlouho hlavně takovou tichou jistotou v garáži – připravený, ale nepotřebný. Jenže když už je potřeba, je to prostě stroj, který by měl znát každý. Protože nikdy nevíte, kdy právě jeho žluté „krovky“ zachrání něčí život.

A upřímně, po tom, co jsem o Golemovi zjistila, mám k pražské záchrance ještě větší respekt než kdy dřív.

Direct cestovní pojištění

Golem – Recenze a hodnocení – Jak se vám líbí?

0,0
Vynikající0%
Velmi dobré0%
Průměrné0%
Špatné0%
Hrozné0%

Vaše komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.


Přispějte svým komentářem či zkušeností

author avatar
Anna Venclíková Travel & Lifestyle Blogger
Miluju chvíle, kdy máme doma klid, čaj voní po skořici a děti se smějí. Píšu o rodině, trendech pro muže i ženy, módě, sem tam i něco o nás ženách, cestování a malých radostech, které dělají náš život hezčí.