Asi každý z nás se někdy setkal s tím trapným momentem, kdy přichází na řadu placení a vyvstává otázka, kolik vlastně dát obsluze dýško. Ať už je to večerní posezení v restauraci nebo rychlé kafčo v kavárně, tahle malá finanční odměna dokáže způsobit pořádnou nejistotu. Vlastně mě samotnou vždycky zajímalo, jaká je realita na té druhé straně – u lidí, kteří pracují v gastro provozech. Rozhodla jsem se tedy trochu ponořit do této problematiky a zjistit, jak to tedy s těmi dýšky ve skutečnosti je.

Kolik lidí reálně dává dýško?

Začala jsem se trochu ptát kolem sebe a taky prošla několik diskuzních fór, kde jsem našla spoustu upřímných zkušeností přímo od lidí z oboru. A světe div se, realita je úplně jiná, než by se mohlo zdát z komentářů na internetu. Ano, na internetu se často ozývají hlasy, že buď nedávají vůbec, nebo jen symbolicky zaokrouhlí. Ale lidé z gastra mají jasno: Dýška se dávají. Kolik? To už je hodně různé.

Jeden z bývalých barmanů tvrdí, že v prémiových podnicích se běžně pohybuje dýško kolem 10 %, zatímco v obyčejnějších hospůdkách je průměr někde mezi 3 až 5 %. Další zkušenost z kavárny je zase trochu jiná – tam je dýško spíš otázkou náhody a štědrosti konkrétního zákazníka.

Důchodci a studenti většinou nechají maximálně desetikorunu, ale produktivní lidé prý dávají i kolem 30 až 50 Kč. Turisti, kteří českou měnu moc neřeší, jsou pro obsluhu největší jackpot – ti prý klidně nechají stokorunu a ani nemrknou.

Dýško 10 %, 20 %, nebo raději vůbec nic?

Hodně se dnes diskutuje o tom, jestli by se měla dávat nějaká procentuální částka automaticky. Třeba v USA je běžné nechávat 15–20 % jako standard. Jenže, co si budeme povídat, nejsme Amerika. V Česku jsou zaměstnanci gastra normálně placení – tedy alespoň většinou.

Někteří lidé argumentují, že dýško má být odměnou za nadstandardní službu, ne automatickou povinností. A s tímhle názorem se upřímně ztotožňuji. Nemám problém ocenit vynikající servis třeba 10 procenty navíc, ale dávat automaticky 20 % jen proto, že je to „moderní trend“, mi přijde trochu přitažené za vlasy.

Oblíbenou formou dýška je stále prosté zaokrouhlování. Při běžném obědě třeba z 230 Kč na 250 Kč. Ale jakmile přijde řeč na větší útraty, lidé začínají přemýšlet důkladněji. Při akcích nebo větších společnostech není problém dát dýško okolo těch 10 %, což už je pro obsluhu určitě příjemný bonus.

Dýško jako problém českého gastra?

Samostatnou kapitolou je otázka, zda vůbec mají dýška existovat. Hodně lidí vnímá dýško jako něco, co zaměstnavatelé využívají ke snížení nákladů na mzdy. A něco na tom možná bude. Častý argument zní: „Pokud je služba opravdu dobrá, měla by být odpovídajícím způsobem naceněna rovnou v menu a zaměstnanec by měl dostat férovou mzdu.“ Na druhou stranu je potřeba přiznat, že lidé z gastra někdy opravdu dřou víc, než je na první pohled vidět.

Koukni...  10 nejlepších restaurací na Praze 1

Nejvíce rozporů vyvolává skutečnost, že právě gastro profese jsou jedny z mála, kde se očekává pravidelné dýško. Prodavačce v supermarketu taky nic navíc nedáváte, přestože i ona vám poskytuje službu. Je tedy otázka, proč má být obsluha v restauraci výjimkou.

Největší paradox: automatické spropitné při online platbě

Poslední dobou se hodně rozmáhá ještě jedna věc, kterou osobně úplně nechápu – automatické nastavení dýška při online platbě nebo při objednávce u výdejního okýnka. Co je tohle za trend? Nedávno jsem si chtěla objednat jídlo přes mobilní aplikaci a automaticky na mě vyskočila možnost dýška 10 %, 15 %, nebo dokonce 20 %. Tlačítko „žádné dýško“ se muselo skoro hledat lupou.

Pokud si beru jídlo sama a platím online, proč mám automaticky dát spropitné 20 %? Tohle mi přijde jako úplně scestné. Mnohem lepší by bylo dát tam jednoduchou možnost přidat třeba deset nebo dvacet korun – a věřím, že by to lidé klidně udělali. Takhle se ale většina spíš naštve a nedá vůbec nic.

Jak to vidí samotní číšníci a obsluha?

Abychom měli úplný obrázek, ptala jsem se také přímo lidí z gastra, co jim osobně přijde férové. Většina se shodne na tom, že automatické procento je nesmysl. Mnohem radši mají, když jim zákazník nechá dýško na základě svého vlastního pocitu – jednoduše, když byl opravdu spokojený.

V běžném provozu si prý obsluha přijde průměrně na 200–400 Kč na dýškách za směnu, někdy i více, podle lokality a klientely. Hodně záleží na přístupu samotného personálu – přátelské vystupování a rychlá reakce na přání zákazníka vždy znamená lepší odměnu.

FinGood – reklama

Etiketa dávání dýšek: Jak se chovat, aby to nebylo trapné?

Pokud jde o dýška, není asi nic horšího, než ta trapná chvíle, kdy se zákazník s obsluhou vzájemně „měří“ očima, protože není jasné, kolik peněz vlastně nechat navíc. Věř mi, taky jsem se do podobné situace dostala už mockrát a nikdy to není příjemné. Jak ale správně zvládnout tenhle moment, aby se žádná strana necítila trapně?

Kdy dát a kdy se nebát říct „ne“?

Za prvé, dávat dýško je tvoje svobodná volba – žádné pravidlo neříká, že musíš dávat spropitné pokaždé. Pokud obsluha prostě jen udělá základní práci (přinese ti objednávku, odnáší nádobí), nemusíš se cítit špatně, když dáš jen symbolicky pár korun, nebo vůbec nic. Je naprosto v pořádku odmítnout dýško třeba v případě, že se obsluha tváří nepříjemně nebo dokonce drzým způsobem očekává něco navíc.

Na druhou stranu, pokud se obsluha skutečně snaží – třeba doporučí skvělé jídlo, pružně reaguje na tvoje speciální požadavky, nebo tě prostě jen mile potěší svým přístupem – je dobré takovou snahu ocenit. I malý příspěvek navíc jasně ukáže, že sis jejich práce všimla a vážíš si jí.

Jak elegantně dát dýško?

Dávání dýška má svoji etiketu a i tady platí pár jednoduchých pravidel. Zaprvé, nikdy nekomentuj výši spropitného nahlas před obsluhou – to je vždy trapas pro obě strany. Stačí klidně říct: „To je v pořádku,“ nebo jednoduše „Děkuji, to je dobré.“

Koukni...  Více vitamínu C - Jak snadno a chutně zařadit do jídelníčku listovou zeleninu a ovoce?

Pokud platíš kartou, bývá dnes standardem zadat částku přímo na terminálu. Občas bývá zmatek, když obsluha čeká na tvoje rozhodnutí, zatímco ty váháš. V takovém případě klidně řekni předem: „Dám vám tam ještě něco navíc,“ aby bylo jasno, že máš situaci pod kontrolou. Rozhodně není nutné se stresovat a řešit to na poslední chvíli.

Co dělat, když nechceš dát dýško vůbec?

Pokud se rozhodneš nedat vůbec nic navíc, ať už z jakéhokoliv důvodu, neřeš to dramaticky. Zaplať klidně přesnou částku a poděkuj stejně, jako bys běžně poděkovala. Každý profesionální číšník nebo servírka ví, že dýško není nárokové, a určitě nebudeš první, kdo se rozhodne nic navíc nedat.

Tip navíc: Co s drobnými?

Ještě malý tip z praxe – pokud máš v peněžence hodně drobných, není nic špatného na tom, když je použiješ jako dýško. Obsluha naopak často drobné ocení, protože je může rovnou použít k vracení dalším zákazníkům. A ty se aspoň zbavíš zbytečných mincí.

Správné chování kolem dýšek je o tom, najít rovnováhu mezi slušností a upřímností. Dát spropitné je super, ale rozhodně se neboj říct si v duchu, že dneska to prostě nevyšlo – a nedat vůbec nic. Věř mi, je to v pohodě!

Každý den trávíme hodiny surfováním po internetu: v práci, doma, v kavárně, ve městě i při cestování. Připojujeme se všude k internetu i na veřejných wifi a ani si neuvědomujeme, jak snadno můžeme přijít o svá data, údaje i soukromí. Bezpečí na internetu není luxus, ale už dávno nutnost! 🌐🚀

Chraňte svá data, než bude pozdě skrze VPN! 🔒 Vyzkoušejte NordVPN se slevou 77% + 3 měsíce bonus zdarma nebo CyberGhost se slevou 82 % + 3 měsíci zdarma či ExpressVPN se slevou 61% + 6 měsíci bonus zdarma. Pokud nebudete spokojeni, každá z těchto VPN garantuje vrácení peněz + je přímo námi otestována!

Osobní zkušenosti přímo z placu: Nejlepší a nejhorší příběhy s dýšky

Když už řešíme dýška, není nic lepšího než nakouknout za oponu a poslechnout si příběhy přímo od lidí, kteří zažívají každodenní realitu v gastronomii. Takže jsem oslovila pár známých, kteří v gastro provozech pracují, a taky jsem pročetla různé diskuze na internetu, abych pro vás měla co nejpestřejší sbírku zážitků – od těch milých až po ty absurdní.

Historky, které zahřejí u srdce (a peněženky)

Začnu tím příjemnějším – opravdu štědrými zákazníky. Moje kamarádka Lucka pracuje už několik let v restauraci v centru města. Nedávno mi vyprávěla, jak jednou přišla větší skupinka turistů z USA, kteří byli naprosto nadšení jídlem i přístupem obsluhy. Při placení jim Lucka automaticky přinesla terminál, ale skupinka vytáhla hotovost.

Když odešli, Lucka zjistila, že kromě účtu ve výši asi 3000 Kč nechali ještě dalších 1500 Kč navíc jako dýško. „Byla jsem úplně v šoku, skoro jsem si myslela, že se spletli,“ směje se Lucka dodnes.

Podobná pozitivní zkušenost s dýšky u Petra

Podobnou zkušenost má také Petr, který dělá barmana v pražském prémiovém baru. Jednou večer se u něj objevil pár, který slavil výročí. Celý večer byli milí, přátelští a naprosto spokojení se servisem. Když Petr přinesl účet za zhruba 2200 Kč, muž zaplatil kartou a nechal dýško dalších 800 Kč.

Koukni...  5 Tipů jak vybrat restauraci pro pracovní oběd nebo večeři

„Ten večer jsem měl úplně nejlepší náladu. Není to ani tak o penězích, ale o tom, že někdo fakt ocení tvoji práci,“ vyprávěl mi nadšeně.

Příběhy, které spíš bolí než potěší 🙁

Na druhé straně jsou samozřejmě i historky, které tak příjemné nejsou. Verča, servírka z oblíbené rodinné restaurace, mi popsala příběh, kdy obsluhovala narozeninovou oslavu asi 15 lidí. Celý večer běhala kolem stolu, snažila se, aby bylo všechno perfektní – měnila objednávky, řešila speciální požadavky a snažila se být pořád usměvavá.

Když ale přišlo na placení, skupinka trvala na placení zvlášť po jednotlivých účastnících. Po půlhodině nervózního počítání a placení nakonec dostala dohromady dýško přesně 9 korun. „Upřímně? Nevěděla jsem, jestli se mám smát, nebo brečet,“ vzpomíná dnes se smíchem Verča.

Ještě bizarnější zážitek mi sdílel Michal, který pracoval v malé kavárně. „Jednou přišel pán v perfektně padnoucím obleku, objednal si několik věcí, celkem utratil asi 500 Kč. Zaplatil v hotovosti pětistovkou a když jsem se chystal vrátit drobné, dramaticky mi řekl, že si mám dýško nechat. Kolik bylo to dýško? Celých 2 Kč,“ kroutí hlavou Michal.

„Nechápu dodnes, proč vůbec něco říkal. Asi chtěl vypadat dobře, ale moc se mu to nepovedlo.“

Když dýška překvapí oběma směry

Pak jsou tady situace, kdy jsou dýška jednoduše překvapivá svou výší. Například Eliška, která brigádničila v turistické restauraci u hor, si pamatuje jedno léto, kdy k nim pravidelně chodila rodina z Německa.

Pokaždé, když přišli, nechali dýško mezi 300 až 400 Kč, i když jejich účet nikdy nepřesáhl 1000 korun. „Ze začátku jsem nevěřila vlastním očím. Když se ukázali, skoro jsme se s kolegyní hádaly, která půjde obsluhovat. Prostě zákazníci snů,“ říká Eliška s úsměvem.

Příběh Adama

Na druhé straně spektra je příběh od Adama, který během studií pracoval v hospodě. Tam se běžně dýška nedávala velká, ale jednou u něj seděla skupina podnikatelů celý večer, pili drahé pití, objednávali speciality. Nakonec se jejich účet vyšplhal skoro na 5000 Kč. Adam měl velká očekávání – a jak to dopadlo?

„Při placení mi ten chlapík řekl: ‚Dáme vám něco navíc, dneska jste byl super.‘ V duchu jsem už skoro počítal, kolik stovek to bude. Když pak přidal k částce deset korun, měl jsem chuť odejít pryč a nevracet se,“ popisuje dnes už se smíchem.

Ať už jsou příběhy pozitivní, negativní nebo prostě jen divné, ukazují jasně jednu věc: dýška nejsou jen o penězích, ale také o respektu a ocenění lidské práce. A právě tyhle autentické příběhy jsou tím nejlepším důkazem.

Závěr: Jak tedy na dýška?

Pokud bych to měla naporsto komplexně shrnout, myslím si, že dýška by měla zůstat dobrovolná a měla by být oceněním skutečně kvalitní služby, nikoli automatickou povinností. Vždyť právě osobní hodnocení služby dělá z dýška něco víc než jen další poplatek. A pokud vás obsluha opravdu nadchla, určitě není špatné jim dát trochu víc, než jste původně plánovali.

A co vy? Jaké máte zkušenosti s dýšky? Necháváte, nenecháváte, nebo kolik podle vás stačí?

Těším se na vaše názory! Pa Anička

Reklama – Smarty

Vaše komentáře a zkušenosti

Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.


Přispějte svým komentářem nebo zkušeností s dýšky