Představte si to: ráno si jedete v klidu v 8:30 na technickou (STK) a všechno svítí zeleně, brzdy brzdí, tlumiče tlumí, emise se drží v mezích, dokonce i světla ukazují, že nemáte co skrývat. Dneska už se razítko do VTP nedává, ale dostanete jen papír tak pak s pocitem zadostiučinění sednete zpět do auta, zmáčknete tlačítko A/C (klima) a… nic. Ani čudlík nesepne, ani závan chladu, jen ticho a horko jak (prase….). Doslova jako kdyby si vaše auto řeklo: „Jo, technickou mám, tak čus.“
Upřímně? První myšlenka: To si děláš srandu. Druhá: To fakt fungovalo ještě včera. A třetí: Proč zrovna teď, když začíná být 25 °C ve stínu?
Tlačítko A/C mlčí. Co se vlastně mohlo stát?
Klimatizace v moderních autech není žádná malá lednička – je to technicky dost komplexní systém, který se skládá z několika klíčových komponent:
- Kompresor – ten tlačí chladivo pod tlakem,
- Kondenzátor – ochladí plynné chladivo na kapalinu,
- Expanzní ventil – sníží tlak a připraví chladivo pro odpařování,
- Výparník – tady dochází k ochlazení vzduchu, který fouká do kabiny,
- Tlakové čidla, ventilátory, řídicí jednotky – zbytek elektronického cirkusu, který to všechno hlídá.
A právě tahle sestava má jeden zásadní předpoklad – musí být správně naplněná chladivem. Jinak to celý nefunguje. A přesně to byl i můj případ.
Jedu do servisu. V kufru papír s razítkem z STK, v hlavě guláš
První zastávka – místní autoservis, kde mají i plničku klimatizací. Během pár minut mě napojili na stroj ECK 3900 Premium – mašinu, která vypadá jako terminál z vesmírného korábu. Měří tlak, váží chladivo, umí vysát, vakuovat, zkontrolovat těsnost a pak znovu naplnit přesně tolik, kolik má být.
A co ukázal displej?
📉 Aktuální stav chladiva: 129 g z potřebných 850 g
📉 Tedy jen 15% % náplně
To je v podstatě jako kdybyste šli do lednice pro pivo a našli tam jen teplý obal. Ano, něco tam je – ale nefunguje to.
Chrysler Pacifica a chladivo R1234yf
Naše Pacifica používá moderní chladivo R1234yf, což je ekologická náhrada za starší R134a. Je méně škodlivé pro ozonovou vrstvu, ale o dost citlivější na úniky. A taky výrazně dražší (4.8 Kč za gram) – aby taky ne, když se vyrábí za přísnějších podmínek.
V systému Pacificy je potřeba:
- 850 gramů R1234yf – pokud máte dvouzónovou klimatizaci, což máme my.
- U verzí s jednoduchým okruhem to bývá kolem 600–650 g.
A jak se freon do klimatizace u auta doplňuje?
Plnička nejdřív:
- Vysaje zbytek chladiva – co zbylo, se naváží.
- Vytvoří podtlak (vakuum) – tím otestuje, jestli systém těsní.
- Pokud těsní – naplní znovu přesně daným množstvím chladiva.
- Automaticky změří tlak a teplotu systému – podle toho poznáte, že vše funguje.
Na displeji se to krásně sčítalo:
- 444 g → 606 g → 850 g → hotovo.
- Tlak kompresoru se zvedl na 6,5 baru.
- A z výdechů začal foukat ledový vzduch jak z mrazáku. Hurá….
Kolik mě doplnění a celá kontrola stála?
No… bylo to míň než výměna turba, ale víc než oběd pro dva v bistru. Cenu tvořily dvě položky:
- 💰 Cena chladiva R1234yf: 4,80 Kč za gram
- 💰 Práce a obsluha stanice: 890 Kč paušálně
V mém případě šlo o doplnění na plnou kapacitu 850 g, protože jsem ten zbytek nechal vypustit a navíc nějaký chytrák, tam dal jiné chladivo, než tam mělo být. (Ano jsme 2 majitelé, to nevymyslíš).
Takže:850 g × 4,8 Kč = 4 080 Kč
Plus práce: 4080 + 890 + něco za 90 Kč = **5 060 Kč** celkem.
Jasně, není to úplně levná sranda, ale na druhou stranu – mít funkční klimatizaci během léta? K nezaplacení.
Proč chladivo vůbec ubylo?
To je otázka, kterou mi pokládá hlava od chvíle, co jsem vyjel z STK. Včera chladilo, dneska ne. Přitom nikde žádný flek, žádný zápach, žádné cvakání nebo varovné hlášky. A přesně to je na klimatizaci zrádné – únik chladiva může být mikroskopický a trvat měsíce, než systém padne pod minimální práh pro spuštění.
Nejčastější příčiny úniku
- Netěsné spoje nebo O-kroužky
- Poškozený kondenzátor (např. kamínek z cesty)
- Vlhkost v systému, která zkoroduje některé prvky
- Starší auto a běžné stárnutí těsnění
V mém případě nebylo třeba opravy – systém držel tlak během vakuování. Takže to vypadá na pomalý únik, ke kterému došlo časem, přeci jen auto je rok výroby 2019 a už máme nalítáno cca 137 tisíc km.
Kdy se klimatizace automaticky vypíná?
U novějších aut (samozřejmě i Pacifiky) to funguje chytře – pokud tlak klesne pod určitou hodnotu (většinou 4 bary nebo méně), řídicí jednotka z bezpečnostních důvodů klimatizaci vypne. To má za cíl:
- zabránit poškození kompresoru,
- a zároveň šetřit energii auta.
Proto se taky často stane, že klimatizace přestane fungovat bez jakékoli výstrahy. Tlačítko A/C se tváří aktivně, ale ve skutečnosti se nesepne spojka kompresoru – takže chladit nemá co.
A co kdybych to ignoroval?
Jednoduchá odpověď: klimatizace nebude fungovat vůbec.
Složitější odpověď:
- Bez chladiva se systém může zanesít vlhkostí, což vede k korozi výparníku nebo poškození ventilu.
- Může se zadřít kompresor, pokud se ho někdo pokusí násilně sepnout.
- Můžete v létě zažít to, co nikdo nechce – rodič v autě bez klimy a dvě děti na zadních sedačkách.
Jak poznáte, že je klimatizace bez chladiva?
Tady máte pár znaků, které jsem si po této zkušenosti zapsal za uši:
🔸 Vzduch z výdechů je jen vlažný nebo teplý
🔸 Není slyšet typické „cvaknutí“ sepnutí kompresoru
🔸 V režimu AUTO fouká silně, ale bez chlazení
🔸 Žádný zvláštní zápach – ale ani chlad
🔸 V diagnostice (OBD nebo servisní) se objevuje chyba „nízký tlak A/C“
Malý borec a velký zvedák
Aby to nebylo jen o technice – po boku mi během celé opravy stál můj malej pomocník Tobík (skoro 4 roky). Zatímco já řešil tlaky, ventily a gramy, on se zcela vážně chopil logistiky hydraulických zvedáků. Děti a autoservisy? Těžká kombinace, ale kupodivu to fungovalo. Dostal „svůj“ nástroj a byl spokojený. Kéž by to fungovalo i na vyřízení přihlášky na STK…
Co jsem si z toho odnesl (a proč na klima příště nezapomenu)
Už nikdy nebudu brát klimatizaci jako samozřejmost. Zmáčknout čudlík, fouká studený vzduch – hotovo? Ne tak rychle. Je to systém, který potřebuje péči stejně jako brzdy nebo olej.
Moje 3 pravidla po této zkušenosti
- Jednou za dva roky na kontrolu chladiva. Nečekat, až přestane chladit.
- Nejezdit dlouhodobě bez funkční klimatizace. I v zimě ji občas zapnout – pomáhá to promazat kompresor.
- Důvěřuj, ale ověřuj. Pokud auto prošlo STK, neznamená to, že je všechno v pohodě – klimatizaci tam nikdo neměří.
Finální doporučení pro každého chlapa (i mámu v MPV)
- Jezdíte autem v létě? Tak klima není luxus, ale nutnost.
- Auto nestudí? Nečekejte měsíc – čím dřív se to vyřeší, tím menší škody.
- Doplňujte chladivo u odborníků s váhou a vakuem, ne u garážového Pepy s bombičkou z AliExpressu.
- A hlavně – berte to s humorem. Někdy se to pos*re i po STK. To prostě auto ví, že už vás zase může zlobit.
Srovnáním povinného ručení můžete ušetřit až 50 % 🔥
Srovnejte si nabídky během minuty a zjistěte, kolik můžete ušetřit na pojištění svého auta.
Nejčastější dotazy
Proč klimatizace po STK najednou přestala fungovat?
Technická kontrola s klimatizací přímo nesouvisí, ale může se stát, že při manipulaci nebo zkouškách dojde k uvolnění slabého spoje. Ve většině případů však nejde o náhodu – spíš o náhodný okamžik, kdy tlak chladiva klesne pod minimální mez a systém se automaticky vypne na ochranu kompresoru.
Kolik stojí doplnění chladiva R1234yf?
Cena závisí na množství chybějícího chladiva a servisu. V průměru zaplatíte 4,50–6,00 Kč za gram R1234yf + paušální cenu za práci kolem 800–1000 Kč. V reálném příkladu doplnění 850 gramů vyšlo na 5060 Kč včetně práce.
Jak často se má klimatizace v autě servisovat?
Doporučuje se kontrola a případné doplnění každé 2 roky. Systém sice bývá uzavřený, ale mikroskopické úniky jsou běžné. Při zanedbání může dojít ke korozi výparníku, vyschnutí těsnění nebo dokonce zadření kompresoru. Klima je dobré občas zapnout i v zimě, aby zůstala „v kondici“.
Vaše komentáře
Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.