Představte si to: ráno si jedete v klidu v 8:30 na technickou (STK) a všechno svítí zeleně, brzdy brzdí, tlumiče tlumí, emise se drží v mezích, dokonce i světla ukazují, že nemáte co skrývat. Dneska už se razítko do VTP nedává, ale dostanete jen papír tak pak s pocitem zadostiučinění sednete zpět do auta, zmáčknete tlačítko A/C (klima) a… nic. Ani čudlík nesepne, ani závan chladu, jen ticho a horko jak (prase….). Doslova jako kdyby si vaše auto řeklo: „Jo, technickou mám, tak čus.“

Upřímně? První myšlenka: To si děláš srandu. Druhá: To fakt fungovalo ještě včera. A třetí: Proč zrovna teď, když začíná být 25 °C ve stínu?


Tlačítko A/C mlčí. Co se vlastně mohlo stát?

Klimatizace v moderních autech není žádná malá lednička – je to technicky dost komplexní systém, který se skládá z několika klíčových komponent:

  • Kompresor – ten tlačí chladivo pod tlakem,
  • Kondenzátor – ochladí plynné chladivo na kapalinu,
  • Expanzní ventil – sníží tlak a připraví chladivo pro odpařování,
  • Výparník – tady dochází k ochlazení vzduchu, který fouká do kabiny,
  • Tlakové čidla, ventilátory, řídicí jednotky – zbytek elektronického cirkusu, který to všechno hlídá.

A právě tahle sestava má jeden zásadní předpoklad – musí být správně naplněná chladivem. Jinak to celý nefunguje. A přesně to byl i můj případ.


Jedu do servisu. V kufru papír s razítkem z STK, v hlavě guláš

První zastávka – místní autoservis, kde mají i plničku klimatizací. Během pár minut mě napojili na stroj ECK 3900 Premium – mašinu, která vypadá jako terminál z vesmírného korábu. Měří tlak, váží chladivo, umí vysát, vakuovat, zkontrolovat těsnost a pak znovu naplnit přesně tolik, kolik má být.

Koukni...  Truck Trial Milovice: Bahno, smích a nafta v krvi s dětma

A co ukázal displej?

📉 Aktuální stav chladiva: 129 g z potřebných 850 g
📉 Tedy jen 15% % náplně

To je v podstatě jako kdybyste šli do lednice pro pivo a našli tam jen teplý obal. Ano, něco tam je – ale nefunguje to.


Chrysler Pacifica a chladivo R1234yf

Naše Pacifica používá moderní chladivo R1234yf, což je ekologická náhrada za starší R134a. Je méně škodlivé pro ozonovou vrstvu, ale o dost citlivější na úniky. A taky výrazně dražší (4.8 Kč za gram) – aby taky ne, když se vyrábí za přísnějších podmínek.

V systému Pacificy je potřeba:

  • 850 gramů R1234yf – pokud máte dvouzónovou klimatizaci, což máme my.
  • U verzí s jednoduchým okruhem to bývá kolem 600–650 g.

A jak se freon do klimatizace u auta doplňuje?

Plnička nejdřív:

  1. Vysaje zbytek chladiva – co zbylo, se naváží.
  2. Vytvoří podtlak (vakuum) – tím otestuje, jestli systém těsní.
  3. Pokud těsní – naplní znovu přesně daným množstvím chladiva.
  4. Automaticky změří tlak a teplotu systému – podle toho poznáte, že vše funguje.

Na displeji se to krásně sčítalo:

  • 444 g → 606 g → 850 g → hotovo.
  • Tlak kompresoru se zvedl na 6,5 baru.
  • A z výdechů začal foukat ledový vzduch jak z mrazáku. Hurá….

Kolik mě doplnění a celá kontrola stála?

No… bylo to míň než výměna turba, ale víc než oběd pro dva v bistru. Cenu tvořily dvě položky:

  • 💰 Cena chladiva R1234yf: 4,80 Kč za gram
  • 💰 Práce a obsluha stanice: 890 Kč paušálně

V mém případě šlo o doplnění na plnou kapacitu 850 g, protože jsem ten zbytek nechal vypustit a navíc nějaký chytrák, tam dal jiné chladivo, než tam mělo být. (Ano jsme 2 majitelé, to nevymyslíš).

Takže:
850 g × 4,8 Kč = 4 080 Kč
Plus práce: 4080 + 890 + něco za 90 Kč = **5 060 Kč** celkem.

Jasně, není to úplně levná sranda, ale na druhou stranu – mít funkční klimatizaci během léta? K nezaplacení.


Proč chladivo vůbec ubylo?

To je otázka, kterou mi pokládá hlava od chvíle, co jsem vyjel z STK. Včera chladilo, dneska ne. Přitom nikde žádný flek, žádný zápach, žádné cvakání nebo varovné hlášky. A přesně to je na klimatizaci zrádné – únik chladiva může být mikroskopický a trvat měsíce, než systém padne pod minimální práh pro spuštění.

Koukni...  15 Zajímavostí o VW Golf: Fakta, mýty a příběh legendy 🚗

Nejčastější příčiny úniku

  • Netěsné spoje nebo O-kroužky
  • Poškozený kondenzátor (např. kamínek z cesty)
  • Vlhkost v systému, která zkoroduje některé prvky
  • Starší auto a běžné stárnutí těsnění

V mém případě nebylo třeba opravy – systém držel tlak během vakuování. Takže to vypadá na pomalý únik, ke kterému došlo časem, přeci jen auto je rok výroby 2019 a už máme nalítáno cca 137 tisíc km.


Kdy se klimatizace automaticky vypíná?

U novějších aut (samozřejmě i Pacifiky) to funguje chytře – pokud tlak klesne pod určitou hodnotu (většinou 4 bary nebo méně), řídicí jednotka z bezpečnostních důvodů klimatizaci vypne. To má za cíl:

  • zabránit poškození kompresoru,
  • a zároveň šetřit energii auta.

Proto se taky často stane, že klimatizace přestane fungovat bez jakékoli výstrahy. Tlačítko A/C se tváří aktivně, ale ve skutečnosti se nesepne spojka kompresoru – takže chladit nemá co.


A co kdybych to ignoroval?

Jednoduchá odpověď: klimatizace nebude fungovat vůbec.
Složitější odpověď:

  • Bez chladiva se systém může zanesít vlhkostí, což vede k korozi výparníku nebo poškození ventilu.
  • Může se zadřít kompresor, pokud se ho někdo pokusí násilně sepnout.
  • Můžete v létě zažít to, co nikdo nechce – rodič v autě bez klimy a dvě děti na zadních sedačkách.

Jak poznáte, že je klimatizace bez chladiva?

Tady máte pár znaků, které jsem si po této zkušenosti zapsal za uši:

🔸 Vzduch z výdechů je jen vlažný nebo teplý
🔸 Není slyšet typické „cvaknutí“ sepnutí kompresoru
🔸 V režimu AUTO fouká silně, ale bez chlazení
🔸 Žádný zvláštní zápach – ale ani chlad
🔸 V diagnostice (OBD nebo servisní) se objevuje chyba „nízký tlak A/C“


Malý borec a velký zvedák

Aby to nebylo jen o technice – po boku mi během celé opravy stál můj malej pomocník Tobík (skoro 4 roky). Zatímco já řešil tlaky, ventily a gramy, on se zcela vážně chopil logistiky hydraulických zvedáků. Děti a autoservisy? Těžká kombinace, ale kupodivu to fungovalo. Dostal „svůj“ nástroj a byl spokojený. Kéž by to fungovalo i na vyřízení přihlášky na STK…

Koukni...  Povinné ručení Toyota Proace City: Cena a přehled pojištění

Co jsem si z toho odnesl (a proč na klima příště nezapomenu)

Už nikdy nebudu brát klimatizaci jako samozřejmost. Zmáčknout čudlík, fouká studený vzduch – hotovo? Ne tak rychle. Je to systém, který potřebuje péči stejně jako brzdy nebo olej.

Moje 3 pravidla po této zkušenosti

  1. Jednou za dva roky na kontrolu chladiva. Nečekat, až přestane chladit.
  2. Nejezdit dlouhodobě bez funkční klimatizace. I v zimě ji občas zapnout – pomáhá to promazat kompresor.
  3. Důvěřuj, ale ověřuj. Pokud auto prošlo STK, neznamená to, že je všechno v pohodě – klimatizaci tam nikdo neměří.

Finální doporučení pro každého chlapa (i mámu v MPV)

  • Jezdíte autem v létě? Tak klima není luxus, ale nutnost.
  • Auto nestudí? Nečekejte měsíc – čím dřív se to vyřeší, tím menší škody.
  • Doplňujte chladivo u odborníků s váhou a vakuem, ne u garážového Pepy s bombičkou z AliExpressu.
  • A hlavně – berte to s humorem. Někdy se to pos*re i po STK. To prostě auto ví, že už vás zase může zlobit.

Srovnáním povinného ručení můžete ušetřit až 50 % 🔥

Srovnejte si nabídky během minuty a zjistěte, kolik můžete ušetřit na pojištění svého auta.

Driveto.cz

Nejčastější dotazy

Proč klimatizace po STK najednou přestala fungovat?

Technická kontrola s klimatizací přímo nesouvisí, ale může se stát, že při manipulaci nebo zkouškách dojde k uvolnění slabého spoje. Ve většině případů však nejde o náhodu – spíš o náhodný okamžik, kdy tlak chladiva klesne pod minimální mez a systém se automaticky vypne na ochranu kompresoru.

Kolik stojí doplnění chladiva R1234yf?

Cena závisí na množství chybějícího chladiva a servisu. V průměru zaplatíte 4,50–6,00 Kč za gram R1234yf + paušální cenu za práci kolem 800–1000 Kč. V reálném příkladu doplnění 850 gramů vyšlo na 5060 Kč včetně práce.

Jak často se má klimatizace v autě servisovat?

Doporučuje se kontrola a případné doplnění každé 2 roky. Systém sice bývá uzavřený, ale mikroskopické úniky jsou běžné. Při zanedbání může dojít ke korozi výparníku, vyschnutí těsnění nebo dokonce zadření kompresoru. Klima je dobré občas zapnout i v zimě, aby zůstala „v kondici“.


Vaše komentáře

Zatím nejsou žádné komentáře… Buďte první, kdo ho napíše.


Přispějte svým komentářem